Måletur med Nils og justering på Mjøsa rundt liste (31.05.2016)

Written by bergtatt (Kim Dahlen) GSM

Ascents Fugleleikhøgda (527m) 31.05.2016
Knukberget (612m) 31.05.2016
Knukhøgda (580m) 31.05.2016
Gransjøhøgda (580m) 31.05.2016

Nils hadde studert kartene nøye igjen (som vanlig), og vi hadde moro av å ta en måletur til skogene i Stange siden høyeste punkt på Knukhøgda/Gransjøhøgda så ut til å ligge lenger vest enn det som lå inne på Peakbook.

Kort oppsummert var det en skikkelig varm dag, +26 grader i skogen. Vi gikk en fin runde med trivelig skravling om litt av hvert. Første topp på turen, Fugleleikhøgda er nok ingen hyppig besøkt topp. Knukberget derimot har godt opptråkket sti og hytte på toppen. Flott utsikt utover et relativt flatt landskap.

Knukhøgda målte jeg til 580,18 med profesjonelt måleutstyr Trimble R8 GPS. Vesttoppen som vi har valgt å kalle Gransjøhøgda (står på kartet) var vi spente på, og denne viste seg å være 40 cm høyere! 580,58 moh ble resultatet på denne, altså blir høyeste punkt flyttet. Litt moro må vi jo ha...

Takk for en veldig trivelig tur, Nils!

Fugleleikhøgda, en fin liten topp i skogen.
Utsikt mot Mjøsa fra Knukberget.
Fint på toppen av Knukberget.
Knukhøgda som altså ikke er høyest.
Rett ved høyeste punkt på Gransjøhøgda. Høyeste punkt ligger ca 15 meter lenger sør enn hvor dette bildet er tatt.

Moro

Written by Nils 02.06.2016 11:14

å få se måleutstyret i bruk, Kim! Du verden for en nøyaktighet når man snakker om feilmargin på +- et par cm inne i skogen. Det viste seg jo at kartenes nøyaktige høyder stemte bra med dine resultater.

Dette ble en meget trivelig og fin skogstur! Fint å få bekreftet våre mistanker om at feil topp hadde rød nål på Peakbook-kartet!

Legger ut mine bilder etterhvert også. Jeg har vel et fra høyeste punkt på Gransjøhøgda også.

Sv: Moro

Written by Mayhassen 13.09.2016 14:45

Virkelig flott dette, tusen takk for innsatsen. Fok burde være forsiktig med å bære på dyrt måleutstyr i de dype skogene rundt Mjøsa.. Vet aldri hva man treffer på, være seg bjørn eller Øyvind. Begge kan bli mannevonde :)