Jotunheimen VS Romsdal (28.05.2016)

Written by Geir74 (Geir Harald Lervik) GSM

Ascents Finnan (1,786m) 28.05.2016
Sauen (2,077m) 28.05.2016
Visits of other PBEs Krossbu parkeringslomme (1,250m) 28.05.2016
Strupen p-lomme (750m) 28.05.2016

Jotunheimen VS Romsdal

Jotunheimen

Morgenen startet bra,selv om værmeldingen viste dårlig vær.
Fikk i meg kaffe og frokost i Leirdalen,før jeg pakket ned teltet og satte kurs mot Krossbu.
Gikk greit innover mot Leirbreen,men midt på breen begynte skylaget å bli truende,tok en vurdering og fortsatte mot Bjørneskaret med mål som Kniven og Sauen i tankene.
Kom meg opp på Sauen,men nede på breen igjen begynte skodda å komme innover Sokse og fant det best å komme meg ned fra breen.
Og ikke lenge etter så var nesten alt hvitt.
Var ikke den eneste som snudde,møttes på flere som skulle til Storebjørn og Sokse.
Vi ventet vel en time,men da regnet begynte å komme,samtidig som skodda lå tykt over hele breen,ga jeg opp og rant tilbake til bilen på Krossbu.
Hadde håpet på at jeg ville rekke Kniven før det dårlige været kom,ved å starte grytidlig,med tanke på at det skulle være sol og lettskyet frem til kl 12.00,men det slo ikke til.

Romsdalen

Etter å ha tittet på værmeldingen og fremdeles hadde 2 dager til rådighet,så falt valget på Romsdalen.
Kom meg fort av sted og kjørte de 2,5 timene ekstra til Åndalsnes og opp til Trollstigen.
Her var det bedre vær,så Finnan ble målet og var godt på vei opp mot breen kl 16.00.
Med knall føre og sol,men litt vind stod jeg på toppen av Finnan litt over halv syv,og var veldig glad for valget jeg hadde tatt.

En god pause på toppen,før det var nedkjøring til bilen igjen.
Nå var det bare å finne seg en teltplass for natten og glede seg til ny tur dagen etter...

Missing title

Written by hmsv1 02.06.2016 05:47

Fine bilder fra både turen til Sauen og Finnan! Det ser ut som om det ikke var noe dårlig ide å dra til Romsdal på lørdag. Jeg var også ut på tur i samme området, på Fanaråken - men det ble såpass tett tåke at jeg ikke gikk opp til toppen. Skjønte ikke at finværet i Romsdal var bare 2,5t ekstra i bilen, ellers hadde jeg sikkert gjort det samme som deg!

Sv:

Written by Geir74 02.06.2016 10:49

Tusen takk.

Jeg startet veldig tidlig på lørdag til Sauen,var greit vær da,noe dårlig sikt på Sauen,men rundt kl 10.00 da jeg skulle videre til Kniven,så begynte tåken å komme for fullt,så valgte å gå litt ned på breen,og så ble det ganske hvitt etterhvert.

Jeg fikk meg 3 fine dager på Trollstigen,selv om jeg helst ville ha vært å tatt noen topper rundt Leirbreen.

Så ut som en knall fin tur du hadde til Store Ringstinden,fantastiske bilder.