Kraftkollen (28.05.2016)

Written by hknappe (Håkon Knappen) GSM

Start point Rotuveien parkering (359m)
Endpoint Rotuveien parkering (362m)
Ascents Glasåsen (460m) 28.05.2016
Glasåsen Nord (473m) 28.05.2016
Kraftkollen (481m) 28.05.2016
Visits of other PBEs Rotuveien parkering (373m) 28.05.2016

Dagens andre tur var en tur til en kolle på lista over PF100-toppene i Lier. Jeg tar toppene på østsida av Lierdalen først. Gampen ble besøkt forrige uke, og nå stod Kraftkollen for tur. Kollen ligger rett nord for Tranby, ved gården Kraft. Så jeg kjørte dit, og parkerte på en parkeringsplass lagd for friluftsfolket. Det går blåmerka sti fra parkeringsplassen opp til Kraftkollen, så jeg slapp å navigere meg fram på GPS’en. I likhet med Hørtekollen kommer all stigning opp til Kraftkollen i form av en god stigning helt i starten. Men bakken her var vesentlig kortere enn den nord i dalen. Det passet egentlig greit, for jeg kjente den første turen i beina. Det var uansett ikke mer enn en 10-minutters tur opp til toppen.

Kraftkollen er ikke noe spesielt i seg selv, så jeg bare fortsatte videre på den blåmerka stien som går i en fin runde rundt Kraftkollen. Stien kommer etterhvert over Glasåsen som etter sigende er et fint utsiktspunkt. Det ble en trivelig halvtimes tur i et behagelig terreng.

Glasåsen sviktet ikke. Vestsiden av Glasåsen er i praksis et eneste langt stup, så det er ingen visuelle hindringer den veien. Dermed ligger hele Lierpanoramaet synlig, fra Drammensfjorden i sør til Hørtekollen i nord. Det ble frenetisk fotoaktivitet i en 10-minutters tid før jeg ruslet den siste biten av runden tilbake til bilen.

Turen var snaut 4 kilometer og ble tilbakelagt på en drøy time.