Trollvasstinden, første kommunetopp i Nordland:) 205/404 (22.05.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Trollvasstinden (801m) 22.05.2016
Visits of other PBEs Trollvasstinden p-plass (60m) 22.05.2016

Vi fikk presset inn en topptur til Trollvasstind på en familietur til Vega. Endelig fikk jeg min første kommunetopp i Nordland og dermed er samlinga påbegynt i alle fylker:) På lørdagen lå tåka over Trollvasstind hele dagen, men det klarnet opp til kvelds, jeg og Rune bestemte oss da for å stå opp veldig tidlig på søndagsmorgen og ta en topptur tidlig slik at vi fikk noen timer sammen med resten av gjengen etterpå før vi må sette kursen hjemover igjen. Vekkerklokka ringte 0430, sola skinte og fjellene lå og lokket på oss. Det er to mulige ruter opp til Trollvasstind men vi valgte den fra Moen som har merket sti til topps og som regnes som den enkleste ruta. (http://www.vega.kommune.no/trollvasstind)
Vi kjørte til Trollvasstinden p-plass (Moen) og parkerte bilen. Her går det fin rødmerket sti helt til topps, 5,6 km en vei i følge skiltingen. Startet å gå kl 0530 og da var det varmt og nesten vindstille, gikk i bare en tynn ullskjorte, men det var egentlig for varmt. Lettgått, men noen steder litt våt og gjørmete sti frem til Vegdalsskaret der stigningen starter for fullt. Her er også stiskille for det går merket sti videre over Vegdalskaret og ned til andre siden av øya, men stiskillet er godt merket med skilt, 2,2 km igjen til toppen ifølge skiltet. Vinden tok litt da vi kom opp i skaret så en tynn fleece måtte på. Bratt terreng videre og en del snøbakker som må forseres, men snøen var myk så det var ingen problem. Ingen spesielt luftige partier og ingen klyvepartier, men ganske bratt til tider. Vi brukte to timer og 15 minutter til toppen inkludert en frokostpause. Det var mye snø på toppen så toppen av varden stakk så vidt opp fra snøen. Kjempefin utsikt over Helgeland. Vi gikk samme vei tilbake og nå gikk det radigt ned snøbakkene:) Var tilbake ved bilen etter fire timer og 20 minutter inkludert to matpauser. Rune, Teis og Storm var med.

Trollvasstind, stien går opp ryggen til høyre i bildet
Varden på toppen var nesten dekt av snø. Gullsvågfjellet i bakgrunnen
Frokost med Trollvasstinden i bakgrunnen, blå himmel og sol, kan man bedre ha det:)

En bra start!

Written by Olepetter 24.05.2016 11:51

Tror det venter mange flotte topper i dette fylket! Jeg tok Dønnamannen for noen dager siden, og den var flott. (Har ikke rukket å registrere den.)

Sv: En bra start!

Written by Sola19 24.05.2016 15:51

Ja så du har også kommer deg til Helgeland, håper du var like heldig med været som det vi var! Mange flotte topper å se fra toppen av Vega så gleder meg til Dønnamannen og co når den tid kommer:)