Tonekollen og Kjerringhøgda i Østmarka (21.05.2016)

Written by Dag1 GSM

Start point P-plass Bysetermåsan (236m)
Endpoint P-plass Bysetermåsan (236m)
Characteristic Kayaking
Ascents Kjerringhøgda (349m) 21.05.2016
Tonekollen (368m) 21.05.2016

Planen for dagen var å ta en reprise av en tidligere tur (august 2015); leie kajakk på Vangen skistue i Østmarka, padle litt, og etter hvert bestige utsiktstoppene Tonekollen og Kjerringhøgda. Det var ca. 12 grader, opphold og nesten vindstille, så det var fint turvær.

Jeg parkerte på p-plassen på Bysetermåsan, og syklet (ca 3.5 km) til Vangen skistue. Ordnet det praktiske med leie av elvekajakken, og padlet først sydover på Mosjøen, dro kajakken over til Rausjøen, og padlet videre til sydenden av Rausjøen. Etter en matpause og en prat med en hytteeier padlet jeg tilbake til nordenden av Mosjøen, der jeg dro kajakken på land. Løp stien opp til Tonekollen, som har flott utsikt mot nord og øst. Etter en liten pause på toppen gikk returen samme vei, og jeg padlet tilbake til brygga nedenfor Vangen fjellstue. Etter å ha levert tilbake vest og åre, ble det en skillingsbolle før jeg trillet tilbake til stistarten opp til Kjerringhøgda. Satte fra meg sykkelen og løp opp til tårnet, som trolig har den beste utsikten i Østmarka. Her er det 360 graders panorama, og jeg gjenkjente bl.a. Øyeren, Børtervann, Rausjøen, Mosjøen, Tonekollen, radaren på Haukåsen, Grefsenkleiva og Holmenkollen. Løp etter hvert tilbake til sykkelen og syklet tilbake til bilen. Flott tur:)

Sykkel: 9 km
Løp/gange: 5.3 km
Kajakk: 11 km

Fine forhold på Rausjøen
Utsikt fra Tonekollen mot bl.a. Mosjøen til venstre og Tonevann til høyre
Vangen skistue
Branntårnet på Kjerringhøgda, som er den 19. høyeste toppen i Østmarka
Flott utsikt i retning Oslo, sett fra branntårnet på Kjerringhøgda. Mosjøen sees nede til høyre