Kveldsjogg til Kvitenjuk (19.05.2016)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Vangsnes (2m)
Characteristic Jogging
Ascents Kvitenjuk (752m) 19.05.2016 18:00

Som en avveksling fra eksamenslesing og kollokviearbeid tok jeg meg en kveldstur et stykke vestover fra Sogndal. Kjørte til fergekaia på Hella og parkerte bilen der. Herfra tok jeg ferga (gratis når man ikke har bil) over til Vangsnes. Planen var å få med seg kremtoppen Kongshaug i Vangsnesmarka. Håpet på fin kveldssol på toppen!

Statuen av Fridtjov den frøkne på Vangsnes.

Jogget først forbi statuen av Fridtjov den frøkne. Diger statue like ovenfor byggefeltet på kaia. Videre forbi kirka og inn i skogen på grusvei. Det er nok mulig å kjøre et stykke oppover her imot 40,- i bompenger. Etter hvert kom jeg inn på en t-merket sti som gikk oppover i skogen og krysset anleggsveien opp mot Høgretjørni. Her oppe virket det som at de holdt på å bygge en demning, så egentlig var det forbudt å passere her. Siden det var etter arbeidstid tok jeg sjansen på at det ville gå greit.

Skuer tilbake mot Balestrandsalpene under oppstigninga gjennom skogen.
Kvitenjuk sett fra sørvest. Her ble det for mye snø til å fortsette mot Kongshaug.

Fortsatte innover i skogen på en kjerrevei. Fint å jogge innover her i småkupert terreng. På ca. 640 moh møtte jeg på en god del snø. Såpass mye at jeg valgte å droppe å fortsette mot Kongshaug. I stedet valgte jeg Kvitenjuk der det meste av snøen var avsmeltet i vestsida. Fulgte delvis en kjerrevei til ei hytte før jeg bakset meg rett opp til stien som gikk langsmed vestryggen.

Utsikt østover fra Kvitenjuk. I det fjerne skimtes blant annet Hurrungane.
Mot Vidasethovden og Kjerringafjellet.
Kongshaug til venstre i bildet.
Utsikt nordover mot Balestrand, Fjærlandsfjorden og Hella.
Sola går snart ned i vest. Fine Sogn!

På toppen var det overraskende fin utsikt. Ble faktisk sittende her godt over en halvtime før jeg tenkte tanken på å snu. Hadde brukt akkurat over en time opp hit med relativt jevn jogging. Omsider jogget jeg ned igjen langs hovedstien før jeg kom inn på anleggsveien ned fra Høgretjørni. Nede i Vangsnes var det fin temperatur, vindstille og mange søte lam som sprang rundt på engen. Våren er en fin tid!

Kart

Start date 19.05.2016 18:00
End date 19.05.2016 20:14

Fin løpstur

Written by Eikås 20.05.2016 19:27

Dette er kvalitet løpstur Sondre :) Det er så fint med sånne turer! Ha ei Superfin Helg!!

Sv: Fin løpstur

Written by 500fjell 20.05.2016 20:16

Takk for det, Janne! :) God helg til deg og!