Trimrunde i nordre Vestfold (18.05.2016)  2

Parkering Bakkeåsen (80m) 18.05.2016
Parkering Auerød (70m) 18.05.2016
Vebergveien parkering (86m) 18.05.2016

Det var på tide med en lang turdag, og dagen derpå ble dagen for en liten ekspedisjon til Nordre Vestfold.

Jeg startet lett med Bokkemyråsen i Skibergfjell-området. FraBukkemyr fulgte jeg en traktorvei nesten til topps. Ingen markering av toppen, men det ser ut som den avbildede steinen, eventuelt en tue ved grana bakom er høyest.

En liten kjøretur langs vestsiden av Hillestadvannet bragte meg til en plass mellom 2 åser der en farlig bedrift holder til. Ikke stedet for en røykepause der. Jeg startet vestover opp til Presthøgås, først langs en ganske gjengrodd traktorvei, siden mer bushing og bratte steinrøyser. Ingen høydare denne knausen heller.

Vel tilbake til den eksplosive bedriften gikk turen østover, først opp på Tjuvborgen, der det er spor etter en gammel bygdeborg oppe i lia.

En skanse med stein er lagt opp ganske langt nede
Flatt og fint på toppen av bygdeborgen

Etter litt nedoverbakke fortsatt turen opp til Bakkeåsen. Ingen sti opp her og etterhvert møtte jeg et stup. Jeg gikk etterhvert ut på vestsiden av åsen og kom meg opp der. Noe bratt, ikke for småunger. Toppen var ikke sørlig markert, et litt krokete eketre så ut til å være toppen. På vei ned forsøkte jeg å gå rett ned til Foksetjern etter å ha forsert det bratteste partiet ned fra toppen. etter litt småkrongling kom jeg ned til hytta ved vannet, markert med privat område. Idyllisk ved vannet, men litt småknotete å ta seg frem langs bredden. Er nok enklere å gå over Tjuvborgen.

Spesiell eik på toppen
Idyllisk ved Foksetjern

Neste stopp var Kaldakeråsen etter en liten kjøretur. Ingen høydare dette, høy mast på toppen, litt bratt men begrenset utsikt. Turen var akkopagnert av fuglesang og motorveistøy.

Så var det noen få minutter kjøring igjen, til pukkverket i Hanekleiva. Fulgte vei og etterhvert skogsvei til toppen av Bondiseteråsen. Lite å se på her også. Burde nok svippet oppom Bondiglaneren, her høres det ut som det kan være bedre utsikt.

Turen gikk videre til Sande sentrum og oppover lia på østsiden av dalen til Veberg, til et skilt fortalte meg at det ikke var noe populært å kjøre lenger. Først opp over en ås der Steinarsetra lå, ned i en dump og litt sydover. Litt bratt og knotete uten sti det siste stykket.

Siste planlagte stopp var Lysdalen. Turen gikk først opp til Sveltleinåsen, på traktorvei opp til hytta nord for toppen, derfra et lite tråkk opp til toppen som var preget av en diger strøm-mast.

Turen gikk tilbake til hytta nord for toppen og litt til, før jeg fortsatte på skogsveier og til slutt blåmerket sti til Storås. Her var det faktisk en liten varde, som fikk noen flere steiner i forbindelse med min visitt, Da var det bare å stryke tilbake til bilen. Et lite stykke av turen gikk på fin skogsvei. På vei tilbake traff jeg et par syklister, ellers ingen å se på tur til disse litt sære toppene i Hof og Sande

Da jeg kom hjem, hadde jeg bare brukt 9 timer totalt på turen inklusive kjøring, så det ble en tur til Utsikten også, den lokale toppen var litt sjalu på alle de andre knausene jeg hadde besøkt, og dessuten skulket jeg turen på 17. mai.

1800 høydemeter og 35 km om jeg skal tro andres gps-spor for samme ruter. Alle turene ble gått til fots, man kan muligens spare noen få minutter på enkelte av turene med en sykkel, men det er helt marginalt.