Folgefonna hit og dit (14.05.2016)

Written by Fjellsprell (Åge Fjellheim Midthun)

Ascents Punkt på Søndre Folgefonna (1,638m) 14.05.2016
Visits of other PBEs Breidablikk (1,322m) 14.05.2016
Fonnabu (1,450m) 14.05.2016
Holmaskjer (1,555m) 14.05.2016
Turen startet litt utpå lørdagen med frisk stigning opp fra Sunndalen, opp Keisarstien til turisthytta på Fonnabu.

Her var det folksomt i både hovedhytta og sikringsbua, men turfolk er som kjent trivelige folk så det gikk fint å dele på plassen. Søndagen startet vi tidlig ut fra hytta og gikk inn på breen. Planen var å gå til turisthytta på Holmaskjer for lunsj, før vi fortsatte til Sauabrehytta for overnatting. Men på veien møtte vi relativt mange som hadde plan om å gå til Sauabrehytta og vi fant ut at et ruteskift var på sin plass. Fra Holmaskjer la vi veien om det ene toppunktet på Sørfonna på 1638 moh. Det var mye folk som krysset breen til og fra alle kanter.

Etter 25 kilometer på ski valgte vi å gå av breen ved Fonnabu igjen og fortsette ned til den ubetjente hytta Breidablikk. Her ble det en rolig sønadg kveld, med en fantastisk solnedgang før vi gikk til ro. Mandag var det et kort stykke nedover på skiene før de ble festet til sekken og vi fulgte Keiserstien tilbake til bilen.