Tre topper i Elverum nær Trysilveien (17.05.2016)

Written by Marimor (Stein Erik Hjermstad) GSM

Ascents Agnåsen (646m) 17.05.2016
Nupberget (646m) 17.05.2016
Ulvåsen (633m) 17.05.2016

Nasjonaldagen ble brukt på en liten dagstur til tre topper øst i Elverum. Alle i bekvemmelig avstand fra Trysilveien. Skulle møte Anita, som kom fra Trysil, på Flishøgda men kom så tidlig at jeg tok en avstikker fra Klingenberg og etter hvert på skogsbilvei rett sør for Ulvåsen. Fulgte delvis traktorvei de 750 meterne til topps. Passerte for øvrig det jeg tror kan ha vært avføring fra Bjørn... men det var ikke ferskt da. Siden det er hogd i vest var utsikten formidabel den veien og nordover. Medbrakt flagg vaiet stolt på toppen. Retur samme vei i det lettgåtte terrenget.
Etter å ha plukket opp Anita på Flishøgda satte vi kursen mot Agnåsen. Kjørte bomvei til denne og parkerte vel ca 1,1 km rett sør for toppen. Like etter avmars passerte vi ett par mår feller og jaggu var det ikke fangst på den ene. Meget betenkelig da sesongen er over og det er muligens ulovelige feller. Enda verre er det at "saksa" hadde slått over bakbeina og måren lå med hode ned. Sannsynligvis en langsom og pinefull død. Stygt. Vurderer å anmelde saken. Vel, videre trasket vi i starten på våte traktor spor ett stykke før vi nådde toppen i greit men delvis myrete terreng. Dvs de siste 30 meterne var bratte. Minimal utsikt og bare mot øst. Rester av gammelt trig punkt på toppen. Retur la vi ca 100-200 meter sørligere for å unngå den største myra.
Siste topp ble Nupberget. Kjørte Ulvådalen og rundet toppunktet på nordsiden. Fulgte god skogsbilvei (bom kr50) til 300 meter fra målet. Slakt og enkelt opp. Lite utsikt fra toppen men 50 meter fra bilen var det utsikt i nordøstlig retning. Her ble det kaffe fra termos. Kos. Været denne 17. mai var nydelig og turen herlig.. bortsett fra den mår affæren.