Kjerkeberget, Varingskollen og Barlindåsen i Nordmarka (16.05.2016)  5

Written by Dag1 GSM

Start point Akebakkeskogen (225m)
Endpoint Akebakkeskogen (225m)
Characteristic Bike trip - off-road
Ascents Barlindåsen (407m) 16.05.2016
Kjerkeberget (630m) 16.05.2016
Varingskollen (546m) 16.05.2016

Jeg var klar for en litt lenger tur, og tenkte å sykle inn til Sandungen gård for å bestige Oslos høyeste topp, Kjerkebjerget. I stedet for å sykle Rv4 om Stryken, som jeg tidligere har gjort, valgte jeg å sykle inn Maridalen, via bl.a. Skjærsjøen, Bjørnholt, Hakkloa og Store Sandungen. Satte fra meg sykkelen ved skiltingen Kjerkebjerget, skiftet til joggesko, og løp merket sti til topps. Det var perfekte forhold med vindstille, helt klart, og fin temperatur. Som vanlig flott utsikt mot øst og sørover mot Oslo. Etter en god pause gikk returen samme vei tilbake til Sandungen gård.

Selv om sykkelformen er litt rusten for tiden, er formen bra, så jeg bestemte meg for å sykle via Trehjøringen og Ørfiske hjem, med muligheten for en avstikker til Varingskollen. Sykkeletappen til Greveveien var litt lenger enn jeg kunne huske, men jeg satte fra meg sykkelen og fulgte merket sti (2 km) til toppunktet på Varingskollen. Ikke den helt store utsikten nordover, men til dels god utsikt østover, mot Romeriksåsen. Løp tilbake til sykkelen, og syklet via Ørfiske og Movann, da jeg konkluderte med at jeg rakk å ta med meg Barlindåsen på veien. Dro med meg sykkelen opp på åsen og syklet bort til utsiktspunktet, med god utsikt over Maridalsvannet og solnedgangen i Nordmarka. Det begynte å skumre, så jeg syklet stien ned til veien mellom Sandermosen og Kjelsås, og videre via Midtoddveien og hjem. Fantastisk tur :)

Sykkel: 72.1 km
Løp: 8 km

Hytta på Oslos tak; Kjerkeberget
Bl.a. Store Sandungen og Hakkloa sett fra Kjerkeberget
Utsikt mot Nittedal og Romeriksåsen, sett fra utsiktspunktet nedenfor Varingskollen
Maridalsvannet sett fra utsiktspunktet på Barlindåsen
Maridalsvannet og Nordmarka sett fra et av utsiktspunktene langs veien på østsiden av vannet