Høgstolen (15.05.2016)

Written by Affen (Arnfred Iversen) GSM

Ascents Høgstolen (1,741m) 15.05.2016

Formiddagstur sammen med Odd Arne.
Måtte sette igjen bilen allerede ved riksveien ved Langdalen da stølsveien fremdeles var dekket av gammelsnø fra vinterens preparerte skiløyper.
Det regnet når vi parkerte og forholdene var foreløpig ganske triste, men det skulle snart bli bedring.
Gikk det meste av strekningen til Nedstestølen på skia. Heretter var det ski på sekk et stykke videre. Fulgte sti på vestsiden av elva oppover dalen.
Tok etterhvert retning opp mot Heimste Berilldalsvatnet, på sydsiden av elva som kommer ned derfra. Bratt opp her, men siden vi var tidlig ute var det fremdeles godt hold i snøen.

Innvilget oss en god rast på ca. 900moh.
Herfra mistet vi mye av sikten. Tidvis ganske tett tåke, med tilnærmet null sikt.
Tok ut kompasskurs oppover. Ved å stadig se glimt av veggen til 1308-høyden (som vi holdt på behørig avstand) så var det uproblematisk å navigere oppover. På 1400moh. fikk vi etterhvert tilbake sikten og sola tittet frem. Betydelig bedre stemning. Fulgte ryggformasjonen oppover i sørvestlig retning og dreiet deretter nordvest mot selve toppryggen. Litt inn og ut av skydekke på toppryggen, men når vi hadde dradd av fellene og stod klar til nedturen igjen så sprakk det opp og ble riktig så trivelig.

Et aldeles fantastisk føre, og sol, gav en av sesongens absolutt fineste nedkjøringer.
Hadde tørr og fin snø i nesten 800 høydemeter. Det var bare å mate på nedover breen i lange svinger.

Først nede på 900moh. begynte snøen med ett å lugge.
Nede i bratthenget ned fra vannene var snøen nå blitt pill råtten og det var lett å løse ut de øverste 5-10 cm. med våt slush.
Ut dalen og gjennom bjørkeskogen var et seigt parti med kronglete staking.
Det var ikke helt uten ryggsvette å stake/skøyte seg ut de 2 kilometerne på stølsveien heller.
Klokka var blitt 14:00 når vi kunne sette oss i bilen og sikte hjemover.

Alt i alt en skikkelig stortur!