Kikut, Porthøgda, Askehøgda og Sandungskollen i Nordmarka (15.05.2016)  4

Written by Dag1 GSM

Start point Akebakkeskogen (225m)
Endpoint Akebakkeskogen (225m)
Characteristic Bike trip - off-road
Ascents Askehøgda (604m) 15.05.2016
Kikut (614m) 15.05.2016
Porthøgda (620m) 15.05.2016
Sandungskollen (610m) 15.05.2016
Visits of other PBEs Kikutstua (370m) 15.05.2016

Planen for dagen var å sykle fra Grefsen til Kikut for å bestige toppene Kikut (toppen), Porthøgda, Askehøgda og Sandungskollen, der tre av disse er blant Oslos fire høyeste topper. Vi (Britt og jeg) syklet fra Grefsen, innover Maridalen, forbi Skjærsjøen til bautaen like før Kikutstua, der vi satte fra oss syklene. Derfra fulgte vi den blåmerkede stien opp til Kikuttoppen, videre til Porthøgda, Askehøgda og til slutt Sandungskollen, der vi tok en god pause, med flott utsikt mot nord og øst. Vi så blant annet de snødekte fjellene i Norefjell og Vikerfjell i nord og mot Krokskogen i øst.

Etter hvert gikk returen samme vei tilbake, dvs. da vi kom til syklene ble det en liten avstikker til Kikutstua for en skillingsbolle, før vi syklet via Maridalen og hjem. Flott tur, selv om det kun var 8-10 grader da vi startet, og en del vind på hele turen.

Sykkel: 44 km
Gange/løp: 8 km

Fra utsiktspunktet nedenfor Kikuttoppen, mot Tryvann og Oslofjorden, med vannet Østre Fyllingen i forgrunnen
Fra utsiktspunktet nedenfor Kikuttoppen mot Bjørnsjøen og Grefsenkollen i Oslo
Fra et utsiktspunkt litt øst for Kikuttoppen, mot øst