Kjerringklumpen i Leksvik - mye snøvassing på slutten (07.05.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Kjerringklumpen (601m) 07.05.2016
Pessarheia (586m) 07.05.2016
Visits of other PBEs Kjerringklumpen fra Revelltun (123m) 07.05.2016
Revelltun (123m) 07.05.2016
Reveltun sykkelrute (20m) 07.05.2016

Hadde kvelden i forveien hatt ukas mest spennende øyeblikk, i og med at jeg hadde kjørt opp mot Revelltun fra Hindrem i øst. På mitt gamle gps-kart virket dette kurant, men denne veien er ikke riktig vei opp i våre dager - det kan min Opel Vivaro skrive under på. Det gikk med et nødskrik, og det hadde vært et pinlig øyeblikk om jeg måtte ha banket på døra til bonden i nærheten og bedt om traktorhjelp.
Rett vei opp (herved publisert som sykkelrute) er fra sør (Midtiseter), og det er skiltet fra rv 755.

Overnatta i bilen, og kunne således starte tidlig neste dag. Satset på fottur, men tok klokelig med gamasjene i sekken. Fulgte sti-tracket fra peakbook, som startet med bred kjerrevei, krysset en flomstor bekk (Hindremselva) med et stort sprang mellom to steiner, og så ganske bratt opp i lia. Oppe på ryggen ble det mye råtten snø innover, og selv om jeg prøvde å følge barmark, ble det mye vassing - heldigvis i ganske nylig opptråkka spor.

Ble etter hvert en del råtten snø å forsere.
Klumpen kommer til syne...

Brukte derfor drøye 1,5 t opp, og valgte en litt annen retur-variant, for å slippe litt snø.

Utsikt mot Trondheimsfjorden.

Litt av noen navn i området .

Written by knutsverre 13.05.2016 09:09

Meget nyttig beskrivelse for oss som enda ikke har forsøkt oss på Kjerringklumpen!

Sv: Litt av noen navn...

Written by Olepetter 13.05.2016 09:23

Bra det kan komme til nytte.

Ja, da jeg satt på Kjerringklumpen, kom jeg på å ringe hjem. I ubetenksomhet sa jeg dette til Anette, som ikke var helt fornøyd med å høre slikt... :)

Returvalget sto mellom Helvetesskaret og Pessarheia, og det ble det siste. Artige navn, ja.

• +

Sv: Sv: Litt av noen navn...