Gråhøe i Reinheimen - vellykket forsøk (05.05.2016)  3

Written by 2000turer (Per Morten Brusveen) GSM

Start point Billingen
Ascents Gråhøe (2,014m) 05.05.2016

Denne uka var planen å gå Josten på langs fra Sota. Jeg Roger og Terje hadde ryddet plass for fire dager på tur, men når værvarselet meldte vedvarende sterkt kuling og storm på vestlandet gikk planen fløyten. Alternativet var å bruke dagene på toppsamling over 2000 meter. Gråhøe i Skjåk manglet jeg, etter et mislykket forsøk sist desember, mens både Roger og Terje har vært her før. Hyggelig av dem å bli meg meg på en slik langtur!

Det var vekslende vær, og ganske så råtten snø nede i dalen. Ellers en fin tur oppover langs Store Frøysa og innover Skarvedalen. Varierende skylag ga fine lysforhold. Oppover mot toppen ble det tett med tåke og det blåste forholdsvis hardt. Det ble bare "butikk" på denne toppen, så for å komme seg ned så fort som mulig. Nede i dalen igjen var været fortsatt greit og vi kunne unne oss en lengre pause før vi gikk ned til bilen igjen.

Selv om det er en lang tur, synes jeg området er flott. Kanskje fordi det skiller seg litt ut fra Jotunheimen og er annerledes. Fint opp langs elva og Skarvedalen gir en rolig stemning. Selv om det er langt er turen ganske så lettgått. Anbefales!

Vekslende sikt, men kos på tur!
På toppen i begrenset sikt...