Breheimen (07.05.2016)

Ascents Vesle Hestbreapiggen (2,051m) 07.05.2016
Vestraste Hestbreapiggen (2,076m) 07.05.2016
Vestre Hestbreapiggen (2,139m) 07.05.2016

Vi hadde klokka på tidlig, og værmeldingen var brukbar. Turplanleggeren hadde lagt opp rute over alle Hestbreapiggan. Litt tung i kroppen pga alla høgdemetrene den siste uka, men vi la i veg med friskt mot.

Parkerte ved Kvandalsvoll, og la i veg med skia på sekken. Varmt opp lia bak Netosetrene. Fant en sti, som vi fulgte nesten hele lia - før vi satte på skia. Ble litt gråere når vi kom inn på flye. Her nådde vi igjen en annen toppsamler - så vi tok følge med han videre. Været letta da vi var på tur opp Høybrean, sola steika en liten periode. Da vi kom opp skaret mellom Vesle og Vestre ble det fryktelig vind. Smatt opp på Vesle, mens vi venta på vårt nye turbekjentskap.

Rant oss ned et stykke, og tok en kjapp matbit før vi tok toppstøtet på Vestraste. Satte igjen skia i skaret. Vel nede tok vi skia på sekken og fortsatte den forholdsvis bratte ryggen opp mot Vestre. Rakk akkurat å komme på toppen før skodda tetna til.

Nede i skaret mellom Vestre og Vesle, tok vi en vurdering om turen videre. Fant ut at det ikke var forsvarlig å fortsette da det blåste voldsomt og var null sikt. Vi kan jo ta turen senere for å plukke de andre - fint område.

Fulgte sporene våre tilbake. Forholdsvis kjei nedkjøring det siste stykket - gjennomslagsføre og råtten snø. Turplanleggeren og vårt nye bekjentskap akte på skia ned lia mot Netosetrene, men Sekretæren fikk ikke helt teken på teknikken, og kom seg inn på stien igjen. Skia på sekken på vegen tilbake til bilen.

En lang tur, med mye vær, trivelig fjellprat og tre nye topper.