Vårskitur fra Skei (07.05.2016)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Skei parkering (840m)
Endpoint Skei parkering (840m)
Characteristic Ski trip
Slagsfjellet, nord (1,167m) 07.05.2016
Slagsfjellet (1,190m) 07.05.2016
Tålåberget (1,164m) 07.05.2016

I dag tok vi oss fri fra hagearbeidet og møkkjøring, isteden ble det skitur fra Skei, slett ikke noe dårlig valg, selv om skiføret var skrøpelig.
Kjørte sammen med Sigrid og Hans Thorvald og parkerte på parkeringsplassen. Sigrid gikk tur alene over Slagsfjellet, mens jeg og Hans Thorvald gikk sammen. Gikk PeerGyntveien inn til Dørdalen, hvor vi tok av og gikk over Dørja, og rett opp på Dørdalsknappen, hvor vi skrev i toppboka som er utlagt der av topptrimmen i Gausdal i og med at toppen skal være med i sommerens topptrim. Litt trælsam nedkjøring i snø som brøt, og over på Dørdalsknappens østre toppunkt, før vi trælet oss ned igjen til PeerGyntveien og gikk den inn til der løypa til Skardbua tar av. Fulgte så denne til nedenunder Røgnhøgda, hvor vi tok av og gikk rett opp på denne toppen. Raskeste vei derfra tilbake til Maridalsløypa som vi gjen fulgte et kort stykke, før vi tok av og gikk via Tålåberget opp på Gråkampens to toppunkter. Herfra ganske grei nedkjøring til nordre Slagsfjellet, før vi påny fulgte løypa et kort stykke mot Slagsfjellkrysset. Tok av litt før dette og gikk rett over på Slagsfjelløypa, og opp på Slagsfjellets høyeste topp. Fulgte deretter løypa ned igjen til PeerGyntveien og tilbake til parkeringsplassen.
Varmt og fint vær første del av turen, blikk stille på Dørdalsknappen, men fra og med Røgnhøgda var det en litt sur vind, samtidig som det ble mer overskyet. Men - alt i alt en flott skitur på et veldig sugende føre. Zero-skiene gir dårlig glid på så bløt føre.
På vei hjem kjørte vi innom Jokerbutikken på Segalstad seter. Her traff vi Arne Brandslien og hadde en hyggelig prat med ham.