Kveldstur til Store Hirisjøhøgda. (05.05.2016)  3

Written by Peregrinus (Morten Kjærnet Hagen) GSM

Ascents Store Hirisjøhøgda (1,392m) 05.05.2016

Kveldstur

Jeg dro fra Rena ca halv fem, og spente på meg skiene 1,5 timer etterpå. Selv om jeg startet ganske høyt, så var det kram, og bløt nysnø. Jeg gikk av veien ved ca 1020 moh. Jeg måtte opp på ca 1200 moh før føret ble litt skarpere, men fremdeles kram snø. Det blåste godt hele veien mot topp.
Jeg gikk opp på sørsiden av skaret som kommer opp mellom Gravskadrshøgda 1369, Gluggen 1340, også fulgte jeg platået bort mot hovedtoppen. Da jeg skulle opp på siste platået før toppen blåste det utrolig mye. Det var kraftig vestavind, så jeg gikk opp på østsiden. Etter min logikk, så ville det være lunere på østsiden da det blåste fra vest.. Det var ikke tilfelle. I så fall ville det ha vært en vind ut av en annen verden på den andre siden.
Vinden tok tak i sekken, og vrei den mot høyre. Jeg måtte konsentrere meg for å sette stavene på riktig plass. Heldigvis så var det ikke langt til toppen. Jeg søkte ly bak varden. Der var det neste vindstille. Selv om det begynte å bli sent, så ble det en kaffekopp mens jeg beundret solnedgangen, og den kraftige vinden.

Turen tilbake var veldig bra. Jeg gled helt tilbake til Friisvegen der jeg gikk av.

På vei til Rena så måtte jeg stoppe for å ta bilde av kirka på Evenstad som speilet seg i Glomma.

Kirka på Evenstad speiler seg i Glomma.