Camp spiterstulen dag 1 (04.05.2016)

Written by Movegen22 GSM

Start point P lomme ved bom
Endpoint Samme
Ascents Glitter-Rundhøe (2,089m) 04.05.2016
Leirhøe (2,330m) 04.05.2016
Leirhøe Nord (2,077m) 04.05.2016
Skauthøe (1,993m) 04.05.2016
Spiterhøe (2,033m) 04.05.2016
Nordøst for Spiterhøe (2,009m) 04.05.2016
Visits of other PBEs Visdalsveien Vinterparkering (926m) 04.05.2016

Ei ukes ferie i starten av mai var lenge planlagt - med mål om mange timer på ski og mange nye topper. Dessverre var verken vær- eller skredguder på vår side, så vi måtte planlegge der etter.

Pakka bilen med telt og anna utstyr, med mål om leir ved Spiterstulen. Hadde sjekka med SyverOE (Syver Ole Eggen) om vegen var åpen helt inn ;) Det var den ikke, så da ble det leir ved bommen. Litt nedtur, men ble ikke lange omvegen da.

Etter ei god natts søvn - kun forstyrra av noen nysgjerrige fugler som baska rundt teltet - ble det tidlig frokost og avmars. Fulgte høgspentlinja et stykke innover Visdalen før vi svingte oppover. Bratt et stykke, men greit da vi kom opp på flye. Spiterhøe var første mål. Gikk litt omveger pga skedvarslet. Greit til toppen. Forsatte raskt videre til Leirhøe. En god rast på topp 16.4 ("Bibelen") før vi tok toppstøtet. Flott topp, og fantastisk utsikt!

Gikk nedover mot Veoskaret for å sjekke ut om vi kunne få med 16.3 og Veobreatinden. Vurderte forholdene som såpass ustabile at vi labba oppover igjen. Av med feller og ei flott nedkjøring til Skautflye. Her ble det litt påfyll med næring, og vurdering om vi skulle ta med Glitterrundhøe. Det så overkommelig ut, så vi bestemte oss for å ta med den. Sekretæren angret litt på det etterhvert, for jammen var de 500 høydemetrene til topps druge med forholdsvis mange høydemeter i låra fra før... Men kom til topps, og man angrer vel aldri på en bestigning? ;)

Greit ned att til kvistaløypa som vi fulgte et stykke. Kom ned på vegen mellom Spiterstulen og bommen. Tok av ski og labba i rando-sko de siste tre kilometrene. Godt å komme i teltet og få en bedre middag (les pølse og potetstappe) og en iskald fjellpils ;)