Slogen - kremtopp i nydelig vær (30.04.2016)  4

Endpoint Urkedalen
Ascents Maudekollen (1,029m) 30.04.2016
Slogen (1,564m) 30.04.2016

Neste på lista av kremtopper i Sunnmørsalpene er Slogen. I løpet av helga på hytta til Jon Erik, ble lørdagen plukket ut som mulig Slogen-vær-tur. Og tur ble det!

Kjører fra Urke inn Urkedalen. Kjempefint utgangspunkt for en fin skitur til Slogen. Kjører bilen så langt opp som snøen ligger, og kan spenne på skiene med en gang. Herfra får man med seg den beste skikjøringen og turen innover fjellet er svært fin. Når man slipper å gå på beina med skia på sekken gjennom bjørkeskogen, som hvis startsted er Øye, er det et stort pluss. Godt å ha med lokalkjente i slike ukjente fjellstrøk. Turen sammen med Jon Erik, sønnen hans Eilev, og Roger.

Fint føre innover dalen. Været ser ut til å bli svært bra, mye sol, lite vind. Snøen er nok ikke den beste versjonen av denne dagen, dessverre. Dårlig vær siste tiden, gir utrygge snøforhold. Jon Erik loser oss trygt igjennom ruten med lokalkunnskap. Flanken opp mot toppen var preget av gjennomslagsskare, så det var tungt føre å kjøre ski i. Kjørte ski fra toppen, uten noen godfølelse av den grunn. Noe bedre kjøresnø i nederste del mot Isavatnet.

På veg tilbake tok jeg og Roger oss tid til en trekvarters i sola, før vi gikk opp til Jenteskaret for å gå ryggen over Maudekollen og kjøre ned igjen på andre sida. Vi kom til toppen av Maudekollen, men der var det stopp. Et litt bratt skar og ustabil snø var ikke vært å utfordre. Vi snudde, men turen ble svært flott pga været. Alle var enige om det!