Kvitegga, Båsenibba og Sætrenibba (30.04.2016)

Written by Affen (Arnfred Iversen) GSM

Ascents Båsenibba (910m) 30.04.2016
Kvitegga (1,489m) 30.04.2016
Nord for Kvitegga (1,454m) 30.04.2016
Sætrenibba (859m) 30.04.2016

Ski-tur sammen med Ole Lørdag morgen.
Med den generelt høye skredfaren i fjellet om dagen så lette vi litt rundt etter egnet turmål. Valget falt på Kvitegga i Stranda med start opp Ljøbrekka ved Hellesylt. Her kunne vi legge sporet i slakt terreng og samtidig få med oss flere fine topper. Turen gikk fra nærmest sommer nede i lia til full vinter oppe på fjellet.

Gikk 300 høydemeter langs "Den Trondjemske Postvei". Like før Ljøsætra kunne vi ta på skiene, og herfra la vi sporet i retning Ljødalen. Innvilget oss en god rast i sola på rundt 1100m, hvor vi også tok en spadeprøve av snødekket.

Fulgte slakeste vei og gikk opp på ryggen et lite stykke nordøst for Vesle Kvitegga (1454m). Herfra sørover langs ryggen i retning selve Kvitegga (1489m). Imponerende skavler! Vinden strupte skikkelig i skaret og i siste kneika til toppen. Det var bredt og fint å gå opp og lett å kunne holde god avstand til skavelen.
Skikkelig flott rundskue på toppen.

Traverserte ryggen tilbake samme vei som vi kom, før vi flekket av fellene og kjørte ned Ljødalen igjen.
Tendenser til skare og gjennomslag de første 50-100 høydemeterne, men herfra og ned var det nydelig cruising. Det er noe eget med å kjøre ski med fjorden midt imot!

Vi hadde et håp om å få ta Båsenibba og Sætrenibba også, så vi traverserte nord for Nykkjevatnet. Her la vi på fellene igjen og ruslet bort og opp til sydegga på Båsenibba. Enkelt å klyve opp her, og stien hadde smeltet frem flere steder. Imponerende luftig ned mot fjorden, og en skikkelig flott og tettbygd varde stod helt ute på kanten et stykke opp langs eggen. Fulgte ryggen et par hundre meter nordover til selve toppunktet.

Nede ved skiene igjen tok vi retning på sadelen øst for Nykkjevatnet. Elva var godt dekket med snø, så ingen problem å krysse. Gikk et stykke opp mot Sætrenibba, rundet toppen i 800m høyde og toppet ut fra syd. Herfra ned igjen til sporet vårt vest for Ljøsætra og retur ned brekka til bilen igjen.

Veldig innholdsrik tur med utrolig bildeskjønne omgivelser.

Film fra turen kan sees på Vimeo: https://vimeo.com/164882275

Tommel opp

Written by Lukken 03.05.2016 08:44

I likhet med turen så var det en flott turrapport Affen.