Litjskarven og Bårsetknippen. Espen. (01.05.2016)  5

Endpoint Vekta (538m)
Ascents Bårsetknippen (687m) 01.05.2016
Litjskarven (1,098m) 01.05.2016

Det er nokså langt fra vekta til Litjskarven. Det var derfor litt viktig å få tatt denne turen på ski. 1. mai var derfor en perfekt dag når det fremdeles var skiføre og været var brukbart. Espen var hjemme og var ikke sen om å bli med på denne turen. han syntes sikkert det var godt med slike lavlandsturer etter flerelange turer i Jotunheimen nå i vår.

Det var en fin tur i scooterspor innover fra Vekta til Prestøyhytta. Brukte en time inn hit og enda en og halv time til toppen. Det var brukbart føre, men den del gjennomslag i bjørkeskogen ved Prestøyhytta.

Når vi kom ned igjen til Stråsjøen stakk vi en rask tur oppom Bårsetknippen. Her sleit vi litt oppover med gjennomslag og glatte ski, men med denne toppen ble jeg ferdig med turer fra Vekta. Forresten så kan jeg ikke skjønne hvorfor det skulle være bra så fint som det er i området der.

Det ble forresten en dyr tur i dag da jeg glemte lua mi. Stakk derfor innom Statoil i Selbu og fikk kjøpt en flott Selbubøff. Den og to Kvikklunsjer kostet imidlertid 397 kr. Jeg hadde bare med meg 400 kr og ble dermed blakk!! Jeg måtte derfor ta en kjappe en når jeg passerte bommen opp mot Vekta. Det var dumt; i dag var det kontroll og 700 kr kommer til å suse rett ut av vinduet i løpet av fjorten dager. Omtrent 1000 kr forsvant lett i dag ja!!Men det var verdt det!!!! Fin tur!!!

Det blåste en del på Litjskarven i dag. Espen tok på seg dunjakka på toppen. Storskarven i bakgrunnen.
Tre-timersrasten i bunnen av Litjskarven som vi ser i bakgrunnen. Toppen til venstre for Espen.
Litt mer urbanisert på Bårsetknippen enn på Litjskarven; sittebenk, turkasse med besøksbok og o-post.