Skitur til Patchellhytta ved foten av Slogen (25.04.2016)

Written by Dag1 GSM

Start point P-plass Litlesætra
Endpoint P-plass Litlesætra
Visits of other PBEs Patchellhytta (818m) 25.04.2016

Det var lovende vær og jeg var sugen på en skitur, og planen var å gå på ski til Patchellhytta, og dersom forholdene tillot det, bestige Slogen. Parkerte ved Litlesætra, mellom Engeset og Liasætra, og fulgte skisporene innover mot Liasætra. Valgte å krysse elva og videre frem til Nysetvatnet og til Patchellhytta. Følte vel ikke at dette var det beste veivalget, men det hadde gått folk der før meg, så det gjorde det vesentlig lettere, siden det hadde snødd 30-40 cm de siste dagene.

Etter en rast utenfor Patchellhytta vurderte jeg om jeg skulle gå videre mot Slogen, til tross for at det ikke hadde gått noen der siden sist snøfall. Det var småtungt, og det ble etter hvert ganske hardt og bratt. Dette, kombinert med tiltagende vind, gjorde at jeg valgte å snu like nedenfor "Kamelpukkelen 1 Slogen", og returen gikk stort sett samme vei tilbake, dvs. jeg valgte å holde meg på venstresiden av dalen tilbake til Liasætra og videre til Litlesætra.