Fin rundtur om Åletjønnkollen og Brånafjell fra Trollsvannet (23.04.2016)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Brånafjell (398m) 23.04.2016
Åletjønnkollen (366m) 23.04.2016

Kjørte til den store parkeringsplassen i sørenden av Trollsvann. Herfra gikk vi fin blåmerket sti til sørenden av Åletjørn hvor det var fint å gå over demningen. 2.3 km hit.

Åletjønn fra demningen

Gikk vegen nordover langs Åletjørn ett par hundre meter. Her tok vi av på blåmerket sti opp til Åletjønrkollen. 3.7 km opp hit fra parkering. Flott utsikt oppe fra toppen. Postkasse med bok rett syd for toppen.

Oppe på Åletjønnkollen

Gikk blåmerket videre mot nord. Det var fint å gå. Bra merking og skilt i alle stikryss. Honnør til de ansvarlige for dette (TOT?). Fin sti helt opp til Brånafjell. Her oppe var det også postkasse og fin utsikt, spesielt mot øst. Skimtet Oslofjorden og Østfold i horisonten. 6.2 km hit fra parkering.

Postkasse og god merking på Brånafjell

Etter at vi hadde skrevet oss inn i boka, tatt bilder og spist litt tok vi blåmerket sti ned til nordenden av Grøntjernet. Vest for Grøntjernet var det to alternativer. Enten gå over høyde 349, eller gå langs tjernet rett sydover. Vi valgte det siste. Stien var bred og fin og førte oss ned til enden av skogsbilvegen. Fulgte denne og gikk nord for Åletjønn, forbi Svartvannet og ned til Trollsvannet. Trollsvannstua ligger idyllisk til her i nordenden av vannet. Gikk så skogsbilvegen langs vannet tilbake til bilen. Turen ble totalt 13.8 km lang, hele tiden på blåmerket sti og skogsbilvei. Nina var med på turen.