Jakobåsen og Steinsvikkollen (22.04.2016)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Jakobåsen (171m) 22.04.2016
Steinsvikkollen (143m) 22.04.2016
Jakobsåsen
Mye planer i dag, egentlig en travel dag, men måtte ha en tur også.
Jakobåsen er blitt en ny >100 m topp på Skiens liste og det passet bra å ta den i farta. Fra Åfoss kjørte vi ned Elsetvegen til siste sving før veien mot Bergsland og parkerte i svingen der. Gikk noen meter langs grusveien merket Bergsland og så opp stien og inn igjen på veien forbi en gård og gjennom bommen merket Skagerak. Fulgte veien til et gjorde og gikk i skogskanten langs gjordet, der går en sti. Gikk denne stien/traktorveien til vi kom opp første bakken, der går en sti til høyre. Fulgte denne stien, men mistet den etter hvert og villgikk til toppen. Toppen av JAKOBSÅSEN er rett under en mast. De mastene forsvinner snart, da linjen er tatt bort og skal legges om. Bålplass og begrenset utsikt fra toppen.
Kaffepause litt nedenfor toppen

Ble enige om å gå ned igjen og opp på STEINSVIKKOLLEN og drikke kaffe der. Gikk ned igjen og nesten tilbake til gården, der går en sti opp på toppen, merket Skagerak mast (og to nummer jeg ikke husker). Stien er ikke merket men er velbrukt, noe du skjønner når du kommer på utsiktspunktet og ser den flotte utsikten. Liv var der med en venninne i forrige uke og hun visste hva vi gikk til. Gikk helt opp på toppen og tok bilde, tok også bilde sørover før vi gikk ned til svabergene ved den ene masten (denne masten er også på vei bort). Fant en fin plass i le for vinden og kosa oss med kaffe og appelsin i solen.