Vestmarka og Skiens midtpunkt (12.04.2016)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Søndre Siljuknatten (426m) 12.04.2016
Ulvskollen (407m) 12.04.2016
Visits of other PBEs Brynhildsbu (380m) 12.04.2016
Glasergruva (150m) 12.04.2016
Siljuknatthytta (380m) 12.04.2016

Rekognoseringstur i kjente og kjære trakter i stålende vårsol. Opp Brubergdalen, forbi Siljuknatthytta i retning Langelandskollen og opp til venstre i første stikryss. Her går en liten sti ikke mange går.. enn så lenge, som fører rett opp til Søndre Siljuknatten. Søndre Siljuknatten er fra 20. september 2015 definert som Skiens midtpunkt. Da var det festivitet med ordfører og avduking av en stor, flott varde. Punktet blir nå i april behørig skiltet fra parkeringen. Midtpunktet ligger på stien mellom Langelandskollen og Ulvskollen, så her har jeg passert mange ganger. Gikk videre langs høydedraget til Ulvskollen med en obligatorisk visitt innom Brynhildsbu. Fra Lille Ulvskollen fulgte jeg stien ut og ned i retning Gjettegrytene. Fulgte videre stien som går inn mot øvre kremmerdalen og videre ned til Glasergruva. Fra Glasergruva gikk jeg opp Ulvskollen Sør inne fra Røverkollen, en av få stibiter i Vestmarka jeg ikke hadde gått tidligere.