Tilbake på Sunnmøre (16.04.2016)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Indre Årsneset (2m)
Ascents Randers Topp (1,414m) 16.04.2016

Randers - En skiperle på Sunnmøre

Selfie på toppen av Randers

Jeg var tilbake i Sunnmørsalpene. Forrige gang var med folkehøyskolen i 2012. Da hadde vi base på Sæbø som ligger litt sør i Hjørundfjorden, men i år skulle vi utforske toppene på nordsiden.

Jeg og Johannes hadde tatt fly fra Bodø kvelden før. Vi overnattet i det flotte huset hans og ble tatt godt i mot av foreldrene. Værmeldingen var ikke veldig lovende, men det skulle vise seg at værgudene hadde feilet kraftig i beregningen. Vi stod opp kl 08.00 og tok ferge fra Solavågen til Festøya. Herfra kjørte vi sørover til Indre Årsneset hvor vi parkerte. På fergen hadde vi spurt fint om å få tillatelse til å komme opp til kapteinen for å kunne filme inn Hjørundfjorden. Det fikk vi lov til. Sunnmøringer er hyggelige.

Å skylle ansiktet i saltvann er mit faste rituale på "Sea to summit-turer"

Målet for dagen var Randers Topp. En skikkelig bra skitopp like sør for Jønshornet. Indre Årsneset ligger på havnivå på vestsiden av Hjørundfjorden og derfor måtte vi gjennomføre det som begynner å bli mitt faste rituale på "Sea to summit-turer", nemmelig å skylle ansiktet i saltvann. Her på Sunnmøre heter det forresten ikke "Sea to summit", men "Tare til tind".

Starten gikk til fots på sti opp til 400 moh i Inste Årsnesdalen

Snøgrensen lå på ca 400 moh og vi måtte derfor bære skiene på ryggen et stykke oppover inste Årsnesdalen. Fin sti oppover her. Randers Topp ligger på 1414 moh. Det er derfor en god dose høydemetre i beina fra havet. Tempoet var bra fra start. Bekkene bruset og det var ikke et vindpust. Bak oss ble Hjørundfjorden stadig mindre og vi fikk bedre utsikt.

Ski i baris er tingen

Etter en times marsj kunne vi ta på skiene. Her måtte også nettingen av. Baris med andre ord. Vi møtte en kar som skulle ta igjen et større turfølge lenger oppe. Over kneiken kunne vi se et tog av folk. Johannes og jeg bestemte oss øyeblikkelig for at de første sporene ned fra fjellet var våre. Vi måtte derfor gi gass om vi skulle klare å passere alle.

Langt folketog på vei opp til Randers

Det hadde kommet et fint lag med nysnø de siste dagene. Fjellet var derfor helt urørt. Da gjelder det å få førstesporet. Tempoet var bra og høydemetrene ble spist. Svetten silte, utsikten ble ubeskrivelig vakker og livet var herlig. Johannes gikk i front og brøytet spor forbi den store gjengen.

Kruttårnet

Lenger oppe tok vi også igjen to andre mindre grupper. Nedenfor toppen av Randers var det hardt og bratt. Skiene ble derfor satt igjen på ca 1350 moh. Herfra gikk vi opp til fots. På toppen klarnet det opp solen kom fram. Sinte og kvasse Sunnmørsfjell ønsket oss velkommen. Tåkeskyer kom og gikk og skapte en trollsk stemning. Eggen bort til Jønshornet herfra så heftig ut. Meget alpint. Kanskje et fremtidig prosjekt?

Snart på toppen. Hjørundfjorden bak Johannes.

Vi snakket med et par som også var kommet opp. Etter litt filming og en matbit begynte folk å ankomme toppen. Vi hev derfor sekkene på ryggen og løp/akte ned til skiene. Her hev vi av fellen og tok på hjelmen. Alltid like spent på nedkjøringen. Vi var først! herlig. Vi hadde brukt 2,5 timer fra bilen og opp til toppen. Nedover valgte vi å holde litt vestover mot Bladet. Nordflanken ned i Inste Årsnesdalen så herlig ut. En lang urørt flanke på sikkert 35 grader.

Trollsk stemning på Mohns topp og Holtanna.

Da jeg tok første sving fikk jeg magesug. Det gikk hurtig, snøen var myk og deilig. Det var bare å nyte dette øyeblikket. Det ble som vanlig høye gledesrop. Det er bare følelser som må ut. Vi fortsatte nedover og lårene skrek av melkesyre. Fra 1300 moh - 900 moh var det tørr og fin pudder. Fra 900 moh til 400 moh var det slushføre. Siste del ble en del lugging. Plutselig var vi nede ved snøgrensen. Litt hopping mellom snøfeltene. All snø skal utnyttes. Det er prinsipp.

Langvarig skikjøring kjennes godt i lårene.

Som vanlig er jeg skikkelig lat når det gjelder å ta av skiene. Er det steiner har jeg ikke noe valg, men nedover her var det lengre partier med lyng. Jeg fortsatte derfor kjøringen over disse partiene. Johannes ristet på hodet. Vi festet skiene på sekken og vandret nedover stien til fots. Vi fortsatte helt ned til sjøen og skyllet hodet på nytt. Her var det idyllisk stemning med bølgeskvulp og utsikt mot kvasse og høye fjell på østsiden av Hjørundfjorden. Måtte stå og nyte dette synet litt. Litt av noen kontraster. Fra sommerlige forhold ved havet til nysnø og kulde i høyfjellet og tilbake på fire timer.

Hjørundfjorden

En føler at en vandrer gjennom alle årstidene på bare noen timer. Vi satte kursen mot fergeleiet på Festøya. Senere denne kvelden fikk vi besøk av Eirik og Marius i badestampen hos Johannes. En dukkert i sjøen ble tatt som nedkjøling. Tusen takk for turen Johannes.