Nordbukampen og Krusgravkampen (17.04.2016)

Written by JoNy (Johannes Nygaard) GSM

Start point Synstgardseter (923m)
Endpoint Synstgardseter (920m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Krusgravkampen (1,280m) 17.04.2016
Nordbukampen (1,226m) 17.04.2016
Visits of other PBEs Leppehytta (1,050m) 17.04.2016
Nordbua (1,040m) 17.04.2016

Tur med anneg, AndersNM (Anders Nygaard Mathisen) og repelo (Per Ole Nygaard). Vi møttes på Nygaard og kjørte opp på parkeringsplassen på Synstgardseter. Derifra i fine skiløyper innover mot Leppe. En ny flott dag i fjellet, nesten vindstille og blå himmel. Fulgte løypa inn til Leppebua. En kort stopp her, før vi fortsatte over vannet og inn på kvistaløypa til Nordbua. Her tok vi en matbit i hytteveggen før vi fortsatte mot toppen av Nordbukampen. Flott å gå utenfor løypene nå med et tynt lag på 1-2 cm med tørrsnø over skaren. Vi brukte ikke lang tid opp på toppen. Flott utsikt i alle retninger i dag og, både mot Jotunheimen, Rondane, Store Sølnkletten med flere.

Flotte forhold innover med Ongsjøfjellet i bakgrunn.
Leppebua.
Anders ser på utsikten fra Leppebua.
Rast på Nordbua.
Far på Nordbukampen med Nordre Langsua i bakgrunn.
Alle på Nordbukampen med Ongsjøfjellet i bakgrunn.

Her skilte vi lag, Anders og Anne Grete gikk tilbake igjen om Skomakeråsen, mens far og jeg gikk om Krusgravkampen. Flott nedkjøring fra Nordbukampen til oppstiginga mot Krusgravkampen. Lett oppover sida på Krusgravkampen, litt tyngre når vi kom over en skavl høyt oppe da vi kom inn i litt mer tyngre fokksnø. Kort å se på utsikten før vi tok ned igjen samme vei, flott nedoverbakke helt til vi var nede på myrene nedenfor Nordbukampen. Derifra veldig lett staking bortover myrene til der vi kom inn på kvistløypa ved krysset opp til Nordbukampen og til Storkvelvbu skiller lag. Herifra lett ut igjen til Synstgardsetra i skiløypene. Vi var her før Anders og Anne Grete så vi gikk innover igjen til vi møtte de så da vart turen på totalt 41 km.

Far på Krusgravkampen med Storhøpiggen og Storhøa bak. Jotunheimen topper bakenfor der igjen.
Mot Heidalsmuen og gårsdagens topp Saukampen.