Lodalskåpa - en juvel på Norges tak (11.04.2016)  6

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Nær Bødalseter (450m)
Endpoint Nær Bødalseter (450m)
Ascents Brenibba (2,017m) 11.04.2016
Lodalskåpa (2,082m) 11.04.2016
Veslekåpa (1,987m) 11.04.2016
Sørvest for Veslekåpa (1,953m) 11.04.2016

Da Morten ringte og lurte på om jeg var interessert i å være med han og Linn Therese på Lodalskåpa og Brenibba,- sa jeg ja med en gang. Hadde vært der før, men denne turen ligger på topp 5 for meg mht til turopplevelse...utsikt. Ingen tvil...hit må jeg igjen. Det ble fem av oss som til slutt dro avgårde. Morten, Linn Therese, Else Mari Kleiven og Gunnar Kverneggen. Vanvittig gode værmeldinger,- så dette måtte bare bli bra. Det var "Øyvindvær" Det vil si...ikke en sky...og det skulle vare en laaaang dag!

Det ble overnatting på Sand Camping i Loen. En flott leilighet som man absolutt kan leie igjen. Flott utsikt innover Loenvatnet fra stuen. Vekkerklokka ringte kl 05.00 og vi var klare med sekker på ryggen ca. kl 06.30. Morten og Linn Therese gikk på ski, mens vi andre gikk på skare med skia på sekken. Veldig greit egentlig å gå slik helt til vi kom godt ovenfor den første bratte kneika. Det første uhellet på turen var det Morten som sto for. Igjen var det kameraet som fikk gjennomgå. En termos med varmt vann i sekken "åpnet" seg og kameraet var kaputt....heldigvis bare for denne dagen, men dette var jo svært kjiipt for Morten. Da ble det stor sett jeg som sto for fotografering med min nye mobil....Samsung S6. Den måtte duge i dag....den vakreste dagen i "manns minne" på Kåpa.

Jeg har vært på mange fjellturer og har hatt mange opplevelser til fjells, men dette vurderer jeg nå til å være min flotteste tur noensinne! De som ennå ikke har vært her.....reis og opplev virkelig det å føle seg på Norges tak....Den store Jostedalsbreen og et uendelig rekke av fjelltopper i alle retninger. Man blir faktisk litt satt ut...iallefall ble jeg det,- og er det ennå!

En flott gjeng å være med på tur med.Tenk å få med Linn Therese på et slikt eventyr. Ikke EN sur mine av en særdeles sprek 10-åring. Ikke mange som gjør dette etter henne. De voksne klaget heller ikke mye denne dagen...bortsett fra Morten med sitt uhell med kameraet...og et fall på ski som gjorde skulderen øm og vond. Morten er et "pakkesel"..er sterk og bærer tungt...ofte! Det er ikke så mye mer å si om denne turen,- men bare la bildene fortelle hvordan det var denne dagen. Vanvittige flotte forhold både på breen og opp det heftige bratte partiet opp på Lodalskåpa. Ikke rom for å feile der....og Linn Therese ble sikret både opp og ned av Morten mens vi andre kloret oss fast med stegjern og isøkser.

Takker alle for en helt hinsides tur. Ikke sikkert jeg får oppleve dette igjen. Det er en krevende tur og kan være mye mer krevende enn dette,- om snøforholdene er annerledes. Håper å komme tilbake en dag....8 år siden forrige gang....men alderen...årene siger på...

Start date 10.04.2016 06:22
End date 10.04.2016 19:26

Gratulerer med livets tur!!

Written by Øyvindbr 12.04.2016 10:57

Snakk om å treffe blink på kåpa som jeg har lest om at liker å ta på seg kåpa. Magisk tiltrekningskraft på skodde osv osv...

Håper jeg får en sånn tur dit en gang i livet.

Og jammen ble det bra bilder fra mobilen din Jørn! :)

Takk for

Written by mortenh 12.04.2016 10:40

en kjempedag Jørn. Detta var turen sin det. Snakk om fullklaff, og takk for at du med mobilen din var med å redde fotobeholdningen på en dag hvor mitt sviktet.