Flott tur til Skjækerhatten (1138moh) (10.04.2016)  6

Ascents Skjækerhatten (1,138m) 10.04.2016
Visits of other PBEs Setertjønnhytta (455m) 10.04.2016
Setertjønnhytta p-plass (290m) 10.04.2016

Værmeldinga viste flott vær i Trøndelag til helgen, og etter en kort samtale med vår faste turkamerat bestemte vi oss for en sist skitur før våren kom for fullt. Skjækerfjella hadde unik værmelding og da var det enkelt å legge turen dit. Ikke ofte at det er full sol uten vind på den kanten.
Vi starta turen på lørdag ettermiddag og tenkte å gå inn til Setertjønnhytta til turistforeningen.
Dit er det ca. en mil og er en passende start på turen. Det tok 2,5 timer.

Her er vi i starten, på parkeringa. Like før det blir for lite snø her.

Setertjønnhytta er et fint utgangspunkt for turer i Skjækerfjella.

Fra hytta er det skiltet til norges geografiske midtpunkt. Hva nå det betyr. Hoppa over det denne gangen også. Fullt fokus på toppen.

Så er vi igang. Toppen som er størst, Skjækerhatten, ligger helt til venstre i bildet. Med en kledelig hatt på som seg hør og bør.

Et bekkefar, lagde en fin ramme rundt dagens mål i midten.

Godt gjemt i terrenget lå det en gamme som de lokale reindriverne bruker.
Døra mot oss er ikke brukt på en stund, kunne vi konstatere.

Etter en mil i slakt oppadgående terreng (flott til nedturen tenkte jeg) var det klart for selve oppstigningen. Da er det feller som teller, for her er det bratt!.

Her ser det nesten flatt ut. Kan gå go for at DET er det ikke. Det er en grunn til at det gåes i sikk sakk, selv med feller. Da er det bratt.. Her er det turkameraten som gasser på.

ENDELIG toppen. Smakte godt det.

Utsikten fra toppen var flott. Her ser vi gårsdagens etappe i gult (9 km) og dagens i rødt.
Turen over vannet er på 2,5 km. Setter ting i perspektiv.

Her skuer vi vestover.

Joda, der var akkurat så langt som det ser ut til. Flottere blir det ikke.

Skjækerfjella

Written by otto 24.04.2016 16:00

Ser dere hadde drømmeforhold i Nord Trøndelag. Mulig dere har vært på Løysmundhatten tidligere. Vi benyttet turisthytta da vi var i området for noen år siden.

Sv: Skjækerfjella

Written by Icemann99 24.04.2016 20:11

Dette var min andre tur hit. Hytta som utgangspunkt begge ganger. Miombo, turkameraten, har vært på Løysmundhatten.

Været var så bra som det går an på fjellet. Ikke et vindpust på hele dagen.

Skitur

Written by miombo 24.04.2016 12:02

Va en fantastisk skitur i et sjeldent vær