Nørdre Hellstugutinden - m/flere (08.04.2016)  5

Midtre Hellstugutinden N1 (2,176m) 08.04.2016
Midtre Hellstugutinden N2 (2,153m) 08.04.2016
Nørdre Hellstugutinden (2,218m) 08.04.2016

Planlagt helg på Spiterstulen for 12 stk ivrige vårskiturister - traff perfekt med vær og føre! De ivrigste av oss var allerede på plass torsdag kveld. Dermed hadde vi 3 fulle dager denne flotte helga.

Jeg, Tommy, Espen, Ingar og Erland hadde planer om tur opp Veoskaret og Store Memurutind, men denne måtte endres straks vi så forholdene opp skaret. Temmelig avblåst, så dårlig skiføre. Noe som ikke helt stemte med planen om å få noen gode svinger på ski også...

Erland, Tommy, Ingar og undertegnede i nordenden av Hellstugubrean

Et alternativ kom raskt opp, nordvestsiden av Nørdre Hellstugutinden hadde sett fin ut fra Visdalen. Dermed kunne vi fortsette opp Hellstugubrean og komme oss opp på ryggen nord for toppen. Noe som passet utmerket for meg med muligheter for nye topper og for å ta Midtre Hellstugutinden i nærmere øyesyn.

Breen så veldig fin ut, det samme den korte bratta opp til skaret mellom de to midtre nord toppene. Var trygge og fine snøforhold.

Opp breen mellom Midtre og Nørdre Hellstugutind

Som den mest ivrige på toppsanking, tok jeg med meg N1 mens resten gikk i veien over N2 og opp til Nørdre. Kunne tenkt med å gå opp til Midtre også, men litt for bratt, langt og høyt til at det passet i dag. Får gjøre den turen en annen gang.

Opp mot Nørdre til flott utsikt

Fin rygg å gå på slike forhold og passe bratt opp mot Nørdre, halvveis klyving siste stykket. Svært fin utsikt herifra!

Tommy på vei opp til skaret mellom Midtre N1 og N2

Nå var det på tide med en matpause. Etter å ha innsett at muligheten for å gjøre en ekstra tur bare for Hellstuguhøe, ofret jeg matpausen på toppen av Nørdre for å "løpe" bort på denne. Hadde trengt mat jeg også, men jeg hadde ikke samvittighet å be gutta vente på meg lengre enn en god og lang matpause.

Tommy med den fantastisk fine Midtre Hellstugutinden i bakgrunnen!

Tok fart og rant ned de høydemetererene som var betraktelig flere enn jeg hadde innbilt meg. Selv med feller på skia, merket jeg et fantastisk skiføre ned nordsiden. Nå var bare å gå raskt nok så jeg rakk opp igjen til toppen for å kjenne cruisesvinger i godsnø - uten feller, før gutta var klare til å kjøre ned. Gikk det jeg kunne bort til toppunktet og tilbake opp igjen.

Verdensmesterføre!

De ekstra høydemeterne var absolutt verdt det. Herlig verdensmesterføre ned nordflanken fra Nørdre. Bratt inngang til den brede "renna" mot nordvest var morsom og resten av turen ned Visdalen var også i ganske så godt føre.

Alle 5 var enige om dette hadde vært en svært fin tur!