Sprøyten og Nautfjellet. Alene. (09.04.2016)  5

Endpoint Vekta (584m)
Ascents Nautfjellet (924m) 09.04.2016
Sprøyten (948m) 09.04.2016

Sprøyten og Nautfjellet ligger langt fra nærmeste bilveg og når jeg skulle ta disse to måtte det være skiføre og helst skare hele dagen, altså lette forhold. Nå var våren kommet og værmeldinga ble nøye fulgt med på. Utover i uka så det ut til å bli fine forhold. Det hadde imidlertid kommet 5-10 cm nysnø siste døgnet, men underlaget var nokså bra slik at jeg med fjellski stort sett kunne gå over alt.

Skia ble smurt med lilla tidlig lørdag morgen før jeg dro hjemmefra og det satt bra til å begynne med. Etter en times tid smurt jeg på rød spesial og ved timespausen deretter ble det rødt. Fine ski innover den flate dalen hele tiden og etter tre timer satt jeg og spiste matpakka mi i bunnen av bakken opp mot Nautfjellet. Jeg hadde rotet litt ved Høystakken og gikk til venstre i stedet for til høyre. Rotet bort et lite kvarter her tenker jeg.

Etter matpausa begynte jeg på stigningen og en time deretter var jeg på toppen. Rotet litt oppe her da jeg gikk mot det som jeg syntes så høyest ut, men jeg endte omtrent 500 m for langt syd-øst. Det var imidlertid veldig fint å gå opp lia her så jeg tapte nok ikke mye på dette. Formen var fremdeles ok så jeg bestemte meg for å fullføre planen med å ta med Sprøyten. Kjørte forsiktig nedover for å spare krefter og gikk opp lia direkte mot Sprøyten. Skråningen ble imidlertid litt bratt etter hvert og foran meg hadde det gått et ras så jeg valgte å skifte retning og runde fortoppen på nordsiden.

Etter en rask stans her begynte en flott nedkjøring mot Litjkvennfjellvatnet. Fremdeles var formen grei og jeg spiste 6-timersmatpakka ved Storkvennfjellvatnet. Nå hadde imidlertid skia begynt å bli svært glatte å jeg la på rødt klister nå. Etterpå ble det igjen gode ski. Nå gikk jeg på sydsiden av Høystakken og her var det mye bedre å gå, men i stigningen oppover begynte dagens strabaser å gjøre seg gjeldende. Jeg ble sliten og innover mot Vekta igjen ble det 1,5 timers lang og tung tur. Siste 6-7 km var det imidlertid nå på lørdags ettermiddag kjørt opp spor med scooter til å begynne med og stor spormaskin på slutten. Dette var jeg veldig fornøyd med i den formen jeg var i nå.

Klokka gikk dessverre tom for strøm siste mila, men jeg endte nå opp der hvor jeg startet.

Alt i alt en meget fin vårskitur i fint vær og med fint føre.

"Spøkelsesselfie" på toppen av Sprøyten. Personen er jo borte!! Nautfjellet kan ses i bakgrunnen som den avrundede toppen.
Litjskarven fikk et flott lys på tilbaketuren. Neste mål i Selbu.