Gjuratinden fra Mardalen (09.09.2010)

Written by kolla (Kolbjørn Tjessem) GSM

Svartevasstinden S2 (1,578m) 09.09.2010
Svartevasstinden (1,635m) 09.09.2010
Svartevasstinden S1 (1,619m) 09.09.2010

Parkerte i den øverste krappe svingen ovanfor Nedste Mardalsvatnet og gjekk på en stedvis utydelig sti som går til Grøvdalen. Terrenget her er åpent og lettgått. Mellom de to Haudukvatna tok eg av stien til høyre og opp mot breen vest for Hauduken, så opp på høyde 1398, videre i steinur til 1578, 1619, 1635, 1616 og ned i skaret til 1434 og videre lett opp til 1589. Eggen mellom 1619 og 1434 er som en "normal jotunheimegg" uten noen vanskeligheter, men det er sikkert enklere å gå et stykke ned i sørsida langs kanten av dei små breane for å spare høydemeter.
Fra 1589 er det en bre som man kan gå ved sida av men på det øverste partiet er det en flott snøkam som man må gå over mens man har stupet ned mot Hoemsbreen på høyre side. Det er et toppunkt her oppe på ca 1610 m.
Herfra må man ned på bandet vest for Hoemsbreen og ned her er det et klyveparti som er litt eksponert men ingen store vanskeligheter. Vel nede på bandet såg eg tydelig stitråkk i breen på det som vel er normalruta til Gjuratind fra Grøvdalen. Det såg ut til å vere drøyt 20 hm fra bandet og ned til breen og det var også breglepper der som nok lot seg krysse uten at var aktuelt for meg nå.
Her fra bandet ser den mørke sør-austveggen til Gjuratind ganske fryktinngytende ut men den kan heldigvis omgås til venstre i sør-vestsida. Her er det en del laus grus men det er ialfall tydelig stitråkk så det var bare å følge dette videre i ei bratt renne opp til toppryggen. Her oppe er det et klatreopptak for å komme opp på denne "spenen" som stikker til værs. Funderte noen minutter på korleis eg skulle koma meg opp. Det hang et rapellfeste her men eg kom meg greit både opp og ned uten taubruk. Er vardebok på toppen og det såg ut til å vere en forholdsvis bra besøkt topp dette, men det skulle da bare mangle. Ser en del av fjordarmane og kysten av nord-vestlandet herfra. Gjekk på den krevande toppeggen bort til nord-aust-toppen og det såg ut til å gå ei rute ned herfra og, men den er kanskje for viderekomne.
Eg gjekk ned igjen til bandet same vei som eg kom opp, og så på god snø nedover breen vest for 1589. Tok så en snarvei nokså rett sørover, vest for 1451, nedover steinura til Mardalen. Noen bratte sva i 12-1300 m høyde kan omgås i ur på austsida. Vel nede i Mardalen igjen var det en drøy marsj tilbake til anleggsvegen og eg kunne sjå tilbake på nok en vellukka tur i dette fantastisk flotte fjellområdet mellom Romsdalen og Eikesdalen.