Bergen: Sjurstonipa (03.04.2016)

Start point Gaupås
Endpoint Gaupås
Ascents Sjurstonipa (252m) 03.04.2016

En søndagstur rundt Språkevatnet med bestigning av 5 småtopper.

Parkerte ved idrettsbanen ved Gaupås og begynte å gå på traktorvei som går langs med Spåkelva. Tok av fra veien etter en liten stund der det var merket med tur-skilt til Beitelen 260. God sti til toppen, 1,4 km. Ingen varder eller trig. punkt å se. Fortsatte så sydover på ryggen mot trig. punkt 237 Vardane der det var en mindre varde. Videre sydover på god sti til Stokkaleitet der jeg kom inn på stien som gikk langs Språkevannet. Fulgte så stien som gikk mot Stemmevannet, og tok av til venstre på høyeste punkt før vannet der det var tur skilt til Ulvaberget 219 (PB. Lydarnipa) God sti til toppen der det var fin utsikt nordover mot Språkevatnet. Ingen varder eller trig. punkt å se. Tilbake samme vei til tur skiltet, og følgte sti som gikk nordover mellom Språkevatnet og Stemmevatnet. I nordenden av Stemmevannet kom jeg inn igjen på stien som er merket på kartet og som gikk på øst siden av Stemmevatnet. Videre nordover på fortsatt god sti i Sjurstodalen til høyeste punkt der det var merket tur skilt til Spåkefjellet 236. Tok en liten tur opp der til toppen Ørnareiret 236. Tilbake til sti krysset og videre et lite stykke der jeg tok av til høyre på meget bratt sti opp til Sjurstonipa 252. Tok så stien nordover forbi Gamsebotstjørna og ned igjen til idrettsbanen på Gaupås.

Turen var godt tilrettelagt med mange nye tur-skilt. Terrenget er kupert og kan for ukjente være litt vanskelig å orientere seg i da skiltene med mange lokale navn forteller lite for ukjente, anbefaler derfor å ha med kart.