Bondi'ene (25.03.2016)  5

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Franzefoss (160m)
Endpoint Samme (160m)
Ascents Bondiglaneren (338m) 25.03.2016
Bondiseteråsen (367m) 25.03.2016

Vestfold pf>100m 47/69 og 4/4 idag.

Parkerte nedenfor Franzefoss ved bommen. Fulgte grusvei forbi sandtaket. Herfra brakk jeg like godt av og entret liene under Bondiglaneren. Snø i flatpartiene og snøfritt i brattliene så gikk skrått oppover i underkant av svaveggene under Glaneren. Veldig flott urørt natur under her og veldig mye våryr småfugl. Det sang i alle bauer og kanter et stykke tid før det ebbet sakte ut. Valgte å gå opp et bratt men åpent skar med småur i bånn og en del løs jord og stein oppover mot hyllekanten. Gikk forsiktig opp her. Videre var det noe klyving her og der før jeg var oppe på Glaneren. Artig og flott rute i et fuglerikt, variert og urørt terreng. Fint å glane herfra var det og.
Videre bratt ned i granskauen. Her gikk det flere stier/kjerreveier på tvers av kursen min. Valgte etterhvert å følge en kjerrevei hvor det hadde gått folk før meg. Godt å slippe å tråkke igjennom hele tida. Det viste seg at denne gikk nesten helt opp til toppen, så jeg brakk først av det siste stykket. Skikkelig granaskau oppe ved toppunktet. Flere ivrige fuglekonger markerte sitt revir med sine tynne, spisse strofer. Mye liv i Bondiskauen idag og da passet det rimelig bra med en lang lunsjpause :-)
Fulgte kjerrevei mer eller mindre helt ned til bilen igjen. Kjedelig rute med mye naturinngrep.

Terningkast: Utsikt (10%) 3, Mosjon (20%) 6, Natur (30%) 5, Turopplevelse (40%) 5 = 4,8

Totalt idag: 12,4 km - 874 høydemeter - 4t og 37 min i felt.