Påsketur på Fondsbu: Langeskavlstind (20.03.2016)

Written by astridek (Astrid Ekseth)

Start point Fondsbu (1,060m)
Endpoint Langeskavltinden (2,014m)
Ascents Langeskavltinden (2,014m) 20.03.2016

Andre toppturforsøk på Fondsbu. Hadde med 7 personer på tur, noen nybegynnere som hadde Uranosbreen som mål, resten hadde Uranostind som plan A, Langeskavltind som plan B. Været var fint da vi forlot hytta, med delvis sol, men og delvis lavt skydekke og vind. Fin tur innover til breen, men det blåste stadig opp, og vi bestemte oss der for at Uranostind var uaktuell (særlig etter vi møtte tre som ikke kom opp), og vi vente heller snuten mot Langeskavlen. Her valgte de to nybegynnerene å snu.

Oppe på ryggen blåste det kraftig, noe som ble et issue for splitboard i kombinasjon med hard skare og ingen skarejern. Her valgte tre til å snu, og kun meg og Benedikte sto igjen. Vi bestemte oss for toppstøt, og gikk de siste 300 høydemetrene til topps. Det vær mye tåke og dårlig sikt langs hele ryggen, og vi kunne kun fullføre pga avblåste steiner til toppen. Selve toppunktet blåste ubehagelig mye, og det var rett opp og ned.

Nedkjøringen ble litt utfordrende langs ryggen pga sikten, og vi måtte snu en gang. Vel nede ved breen holdt vi god høyde kangs ryggen og rant effektivt ned. Tok igjen Sarah og Eline på veien, og delte en halvflaske Prosecco før vi skle inn på tunet til Fondsbu ☺