Grasåsen (24.03.2016)  5

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Postmyr (250m)
Endpoint Samme (250m)
Ascents Grasåsen (416m) 24.03.2016

Vestfold pf>100m 42/69 og 3/4 idag.

Bommen like sør for Vindfjelltunet sto åpen og heller ingen advarsler var satt opp, så jeg valgt å kjøre innover. Mye hogst innover. Parkerte ved Postmyr ved Østervannet. Gikk videre innover til Røsholtsetra. Her var det en gjeng ungdommer med crossykler jeg spurte angående bommen og de ga meg et telefonnummer jeg kunne ringe hvis den skulle være låst. Fra Røsholtsetra gikk jeg rett på. Stort sett urørt skog innover fra Røsholtsetra og opp til Grasåsen :-) For det meste skareføre enda og klyvekneikene gikk for det meste unna. Tok bratte rutevalg opp og gikk over flere koller før jeg endte oppe på Grasåsen. Flott utsikt i det nå stadig mørkere skydekket. Siden jeg hadde parkert innenfor bommen og følte jeg burde raska på valgte jeg å gå omtrent samme vei ned. Morsomme nedstigninger i de skarebelagte brattene :-)
Vel nede på veien møtte jeg på et lokalt og hyggelig eldre ektepar som sa bommen stort sett var låst. Bare å gyve på videre. Ankom bilen god og svett, ei riktig så fin økt!
Bommen sto heldigvis fortsatt oppe :-)

Terningkast: Utsikt (10%) 5, Mosjon (20%) 6, Natur (30%) 5, Turopplevelse (40%) 5 = 5,2

For øvrig bør primærfaktoren være 156m (sadel vest for Østervannet og Stutøyet på 260m).