Slettningsegge om Svarteknippa - endelig pudderføre! (23.03.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Slettningsbue stistart RV53 (1,080m)
Endpoint Slettningsbue stistart RV53 (1,080m)
Ascents Slettningsegge (1,524m) 23.03.2016
Svarteknippa (1,435m) 23.03.2016
Endelig kom et høytrykk på besøk denne "stille uken", riktignok lynvisitt iflg. meteorologene, men finevær ble det likevel til gangs. Hadde egentlig tenkt å forsøke meg på Berdalseken i dag, men kom litt i tanke om at det kanskje kunne ha lagt seg mye vindtransportert snø
i sør -og østhellinger, som jeg ville ha blitt nødt til å forsere om jeg skulle ha besteget denne toppen; etter flere dager med nordvestlig sterk vind og snøbyger, og tenkte skredfaren kanskje var mindre på lo-sidene. Sikkert i overkant pinglete og forsiktig, men valgte altså i stedet topper syd for RV 53 på Sletterustområdet. Nydelig vær og kun en svak bris gjorde de 6 kuldegradene meget levelige. Så at flere hadde gått opp på Svarteknippa fra nord/nordøst via et bredt hyllesystem fra øst til vest i nordflanke, og fulgte disse sporene. Fra toppområdet så jeg straks dagens neste topp Slettningsegge "rett der borte"(en sannhet med visse modifikasjoner..).
Svarteknippa. Gjendealper i det fjerne

Måtte konsultere GPS for å finne greieste nedkjøring; det var utvilsomt ned sørøstryggen, noe tydeligvis flere andre også hadde funnet ut i går eller i dag. Og føret overrasket positivt; her var god dominans av pudder, og langt i fra det potensielt beinbrekkende skare/isføret som de siste dagene hadde bydd på. Tror jeg havnet noenlunde på sadelen mellom Svarteknippa og Slettningsegge, og gikk så i retning spor jeg hadde sett gå langs nordflanken og opp østryggen. Da jeg nærmet meg så jeg skispor som gikk rett opp nordflanken direkte mot toppen og valgte å følge dette for å spare både tid og distanse. Her var stedvis temmelig bratt, men her var også flere spor ned, så jeg regnet med at mine lette fjellski neppe ville utløse raset flere tydeligvis "hardtkjørende" randonne/telemarkskjørere ikke hadde utløst. Etter at den lange bratten var unnagjort hadde jeg kun 30 meter slak stigning før jeg kom rett på varden, hvor flere koste seg i finværet
Slettningsegge. Rett opp skispor i NØ-flanke(utrolig "flatt" bilde; forresten..)
Slettningsegge

Utsikten under dagens forhold var bare helt super, ja kanskje enda bedre enn jeg hadde forventet fra en topp på "bare" litt over 1500 m. Kom i snakk med en trivelig årdøling på toppen, som delte min interesse for topografiske detaljer; takk for hyggelig fjellprat!

Wow-utsikt mot nord!
Både Austanbotntindane...
...og Uranostindane poserer villig!

Hadde noe bange anelser for nedturen med mine relativt spinkle fjellski; helt ubegrunnet skulle det vise seg; snøbygene de siste dagene hadde lagt fra seg et 5-10 cm lag med pudder som på de mindre eksponerte stedene ikke hadde fonnet seg; bare stedvis avbrudd av skare, heller ikke denne av verste sort. Så nedturen ble dagens store opptur; skikkelig moro var det, helt ned til riksveien! Håper jeg tar feil, men dette var sannsynligvis påskens flotteste skitur!