Grythatten - Oppdal, Rennebu (23.03.2016)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Grytdalsskaret (840m)
Characteristic Ski trip
Ascents Grythatten (1,367m) 23.03.2016
Vesle Grythatten (1,288m) 23.03.2016

Trøndelag
23.3.2016

PÅSKETUR I GRYTDALEN
Grythatten nås lettest fra Grytdalen, som ligger lengst nord i Oppdal kommune. Fra Gamle Kongeveg kjørte vi Grytdalsvegen (avgift) frem til vinterparkeringsplassen i Grytdalsskaret. I sommerhalvåret er det åpen vei helt frem til Romolsætra. Sommerstien kan du følge langs Hestbekken frem til Smotta og fortsette opp nordryggen til Grythatten. Vi har besteget Grythatten både sommer og høst tidligere, men aldri tatt turen til toppen vinterstid. I optimalt påskevær fulgte vi skisporet fra Grytdalsskaret gjennom et belte med bjørkeskog sør for Håkkårsætra. Innover Grytdalen var landskapet forholdsvis slakt og lettgått frem til Vestre Grytbekken. Det er ikke uvanlig å treffe på tamrein fra det sørsamiske reindriftslaget i dette fjellområdet. Fra Grytbekken ble terrenget gradvis brattere opp til skaret mellom Vesle og Store Grythatten. Ved en stor og godt synlig stein valgte vi å sette fra oss skiene i bratthenget sør for toppen. Betydelig tyngre ble de neste 150 høydemeterne der vi tråkket oss frem i dyp snø opp fjellsiden til Grythatten (1367 moh.). Varden er plassert på kommunegrensen mellom Oppdal og Rennebu i Trøndelag. Fra toppen hadde vi god utsikt mot Blåøret, Brattskarven, Svarthetta og Trollhøtta. Etter kaffepausen signerte vi i gjesteboka og skled på rumpa ned til skiene. Siden dagen ennå var ung, valgte vi en kort og grei tur også til Vesle Grythatten (1288 moh.). Etter bestigningen ble skifellene fjernet, og dermed suste vi ned gjennom Grytdalen uten knall og fall. Vi avsluttet turen med å stake oss frem i skisporet tilbake til Grytdalsskaret.

TROLLHEIMEN REINDRIFTSLAG
Reindriften i Trollheimen er Norges sørvestligste sørsamiske tamreindrift. Det beites i to fylker, Trøndelag og Møre og Romsdal, og kommunene Rennebu, Oppdal, Meldal, Midtre Gauldal, Sunndal, Surnadal og Rindal. Det har vært kontinuerlig reindrift i Trollheimen fra før 1900-tallet og frem til i dag. Reindriften i Trollheimen har en vinterflokk på ca. 1600 dyr, fordelt på fem sijte-andeler blant familiene Kant og Renander, bosatt på Nerskogen. Sijte er en gruppe reineiere som utøver reindrift i fellesskap på bestemte arealer.
(Fra boka Norges beste familietopper).

Grythatten bak
Endelig godt påskevær
Grythatten
Av med feller og klar for fin nedkjøring

STED: Oppdal kommune i Trøndelag
HØYDE: 1367 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 120 m
UTGANGSPUNKT: Grytdalsskaret 835 moh.