Frisk skareskitur til Raudbergkampen (21.03.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Svejistølen parkering (1,080m)
Endpoint Svejistølen parkering (1,080m)
Ascents Raudbergkampen (1,263m) 21.03.2016
Nok en dag med halvfint vær(og knapt nok det)i sørnorske fjell, ikke dagen for de høyeste toppene i dag heller. Grunnet en del gjøremål ble det sen start og følgelig en kort tur i dag. Så at føykeskyene lå ned til ca 1300-1400 meter, så jeg tenkte Raudbergkampen kunne være et passende turmål. Parkering ved den store parkeringsplassen rett sør for sørbredden av Tyin. Hadde valgt tungt utstyr i dag, noe det viste seg jeg ikke kom til å angre på. Fulgte merket langrennsløype med retning nord for fjellet, men dette var kun en rundløype som snat svingte sør og sørvest. En del opp og ned over nord-sørgående smårygger før jeg kunne stige opp mot nord/nordøstryggen, som så minst bratt ut. Utfordrende føre med hard skare. Greit helt opp til siste kneiken nordøst for toppen, som var temmelig bratt, og litt småutfordrende særlig på dagens føre, men beholdt skiene på(også ned; skled sidelengs ned denne bratte harde kneiken ) Videre knappe 200 meter til toppen, hvor det blåste friskt, minst liten kuling. Pen utsikt særlig ned mot Tyinkrysset, mere begrenset utsyn til høyere topper som var dekket av skyer; trolig både snøbyger og snøføyke. Lite eller ingen føyke på Raudbergkampen; svært lite løssnø å flytte på i lavere høyder for tiden...
Småpen utsikt mot Tyinkrysset. Skørsnøse sentralt-høyre
Utsikt mot vest. Vesle Galden med mast. Tyin til høyre
Utsikt øvre Valdresdalføret. Skyrifjellet venstre, Bergsfjellet høyre

Greit ned igjen, de nye telemarkskiene holdt hva de lovet på skareføret, dog uvanlig mye kav opp de små motbakkene tilbake uten feller, skiene er uvanlig glatte både bakover og sidelengs..