Ruten (10.03.2016)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Ruten (1,040m) 10.03.2016

Kom fra Grong i dag morges og hadde en stopp på Hårskallen. Derfor noe sen avgang og skygge i det meste av traséen.

Startet ved god parkeringsplass nordøst for toppen rett ved hovedveien. Kan visst kjøre 500 m lenger om sommeren. Det var mange som hadde vært på toppen siden sist snøfall, så det var gode spor oppover. Gikk i jevnt tempo da vi var redde for å mørkne ute. I det vi bikket over toppryggen kom vi inn i sola. Fantastisk utsikt og magisk lys. Satt litt ved toppvarden og hadde mye mer lyst til å renne ned på den siden, men innså vanskelig logistikk. Vurderte også å renne ned under stupene nord for toppen, men når vi så nedover der var det ingen spor, og gaktisk skygge der også. Dermed ble det ned samme vei som opp. Vindblåst snø som ga mest inntrykk av å kjøre i en litt dårlig preparert slalåmbakke. Men nederst i skogen var det 20 cm pudder som ga en verdig avslutning.

Kjørte videre til Surnadal og nøt en natt på hotell til vennepris! Takk Per!