Gaddfjellet (Rindal PF100) (06.03.2016)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Gaddfjellet (916m) 06.03.2016 15:40
Visits of other PBEs Helgetunmarka P-plass (450m) 06.03.2016 15:40

Etter intervalljobbing (ut å måke snø av tak, inn for å se på f.eks. VM i skiskyting) på hytta fra tidlig morgen og utoverdagen, var det tid for å komme seg hjem. Jeg hadde planlagt å ta en skogstopp på tur hjem men været var altfor fint til å stabbe rundt i granskogen.

Jeg bestemte meg for å prøve Gaddfjellet, men hadde ikke annet kart enn det jeg husket i hodet... Kjørte inn til Hølstoen P-plass og videre innover, men vegen tok liksom feil retning etterhvert. Det ble derfor retur og parkering på den store plassen (50 kr/døgn, kortautomat).

Det gikk oppkjørte løyper i retning Helgetunsætra. Ganske raskt tok det av en mindre løype mot Stormyra. Jeg tok av innover her og etter en stund gikk det av et fottråkket spor som hadde god retning i forhold til Gaddfjellet.

Etterhvert kom jeg opp på snaufjellet og fikk grei oversikt over ruta til toppen via vannet Kvenngrøtjønna. Jeg la kursen rett mot toppvarden som nå var 4-5 km unna. Ute på vannet kom jeg over et nytt skispor etter to løpere som gikk til toppen.

Rett ved toppen så jeg en stor flokk rein (stor til å være på disse kanter av landet, ca. 50-60 dyr) som så ut til å være veldig nysgjerrig på hva for en kar jeg var. De var ihvertfall ikke redd!

Sola bikket ned langt sør i Trollheimen mens jeg skrev meg inn i toppboka som nr. 10 i 2016. Heldigvis hadde jeg nok lys til å komme meg greit ned til løypene og etterhvert bilen uten å ta frem hodelykta.

En fin skitur i flott vær. Da sola gikk ned ble det merkbart kaldere og jeg som var svett fra turen opp ble seriøst kald på tur ned. Det får jeg slite med i dag mandag, men håper det går fort over.