Blåtinden (05.03.2016)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Kantornes
Ascents Blåtinden (1,180m) 05.03.2016

Etter å ha droppet planer om å gå en langtur i dag, ble det en rolig tur til Blåtinden istedet. Yr hadde meldt lettere skydekke og sol fra kl.12-kl.15 så jeg prøvde å starte litt før kl. 11 slik at jeg kunne traske opp og får mest mulig sol på nedkjøringa. Fint med puddersnø helt opp tll ca.500moh. Var visstnok den første som gikk opp bollan på en liten stund da det var ingen oppspor å se, men alternativet var å slite seg opp på hardt føre på ryggen, noe jeg ikke fikk lyst på etter å ha sett noen gutter som var foran meg, tar skarejern på skiene. Tok sjansen og prøvde bollan. Her var det stort sett fokksnø (og noen snøklumper fra gamle skred) men det var fast og myk nok til å tråkke gode spor og jeg havnet langt foran guttegjengen da jeg kom opp til ryggen til tross for at formen ligger fortsatt på et skammelig dårlig nivå. På toppen var det kaldt med en del vind, men heldigvis var sola varm nok til å jobbe på fokksnøen og det ble en veldig fin nedkjøring i bollan og nydelig silkeføre på den siste halvdelen av fjellet. Overraskende at det var så få nedkjøringspor i snøen!

Sola kom på besøk kl.12 akkurat som yr hadde meldt
Tre andre stykker på fjellet. De valgte å gå opp ryggen.
Laksvatndalen
Et kjent syn; Svartnestinden, Snømannen og Andersdaltinden sett fra toppen
Herlig å treffe på fine fokksnøforhold i disse pudderfattige tider, takket være sola.