Opptur Stord - Utslettefjedlet (28.02.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Øykjedalen P-plass (60m)
Endpoint Øykjedalen P-plass (49m)
Ascents Utslettefjellet (253m) 28.02.2016 12:30
Visits of other PBEs Øykjedalen p-plass (45m) 28.02.2016 11:50

Opptur Stord - Utslettefjedlet

Etter turen til Gullberg kjørte vi til Sagvåg mot Stord Lufthamn. Oppe i bakken like før denne går det av en umerket sideveg mot høyre til Øykjedalen p-plass. Her sto det allerede biler da vi kom, og flere kom til etterhvert. Godt merket, velbrukt sti oppover Øykjedalen langs og delvis i bekken som renner ned her. Mye is, ideelt med Icebug piggstøvler. På toppen av skaret dreier stien mot høyre opp mot topp-området. Runemb (Rune Blomberg), som var der 8.6.12 registrerte at toppen vest for trig-merket med turboken var høyest. Dette stemmer med våre observasjoner. Koordinater oppdatert slik at kartet nå bekrefter at både Rune og elbow (Vegard Magnussen) har vært på riktig topp-punkt (GPS 297189 6633017).

Fra Utslettefjellet mot Bømlo. Siggjo til venstre i bildet, Stord Lufthamn mot høyrei vest
Astrid på høyeste punkt på Utslettefjellet
På vei ned fra vest-toppen. Trig-merke toppen i bakgrunnen

Ingen andre hadde vært opp på denne toppen etter mangel på spor i snøe å dømme. På den andre toppen med trig-merke og turbok var det derimot folksomt. Flere barnefamilier og endel andre hadde funnet veien opp hit på denne flotte tur-søndagen.

Utslettefjellet trig-punkt med turkasse

Ned igjen samme vei og videre til Bjørnahifjellet.