Mugnetinden (28.02.2016)  5

Written by AndersNM (Anders Nygaard Mathisen) GSM

Start point Hensrauddalen (716m)
Endpoint Hensrauddalen (749m)
Ascents Mugnetinden (1,738m) 28.02.2016
Visits of other PBEs Hensrauddalen vinterparkering (765m) 28.02.2016

Hentet Anne Grete og kjørte til Hensrauddalen for å gå på Mugnetinden. Anne Grete skulle teste nye fjellski og sko. Jeg gikk med Randonee. Ca. kl 11 kom vi avgårde fra parkeringen (kan knapt kalles parkeringsplass da det var brøytet langs veien) og vi tuslet oppetter vegen til Fleinsendin. Hardt og isete allerede her, og oppover var det ganske så skavlete. Kald og sur vind rett i mot og det var litt vanskelig å finne god rasteplass i ly av vinden. Vi fant en ok plass, men idet jeg skal reise meg fyker sitteunderlaget avgårde i vinden. Akk.

Vinden løyet når vi skulle oppover de siste bakkene mot toppen. Fra tjernet hvor sommerstien går oppover en rampe langs fjellsiden var det mye stein og kronglete. Men opp kom vi, og toppbok ble signert mens vi nøyt den fantastiske utsikten. Dessverre var Vest-Jotunheimen i tåke.

Ned igjen var kjøreforholdene overraskende bra med tanke på hvor hardt og skavlete det kjentes ut på vei opp - med unntak av den siste bakken ned mot Fleinsendin som var svært skavlete. Jeg må nok komme tilbake til denne toppen for å kjøre ned østsiden av Mugnetinden.