Kattøya og Presteåsen (27.02.2016)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Kattøya (41m) 27.02.2016
Presteåsen (97m) 27.02.2016
Visits of other PBEs Kattøya bro 27.02.2016

Egentlig skulle vi gå på ski på Svanstulflottane i dag, men Liv er ikke god og vi kunne ikke legge i vei på en ny skitur i dag. Brukte en del av dagen til å handle, men været var for fint og solen og utelivet lokket og lokket. Til slutt måtte vi gi etter for fristelsen.
Vi plukket ut KATTØYA i Porsgrunn som første turmål. Parkerte på parkeringen ved Olavsberget og gikk over broen til Kattøya. På broen og på isen på Eidangerfjorden satt det masse folk og isfisket i det nydelige været. Vi fulgte den blåmerka løypa rundt øya og var oppom toppunktet på veien. Satt lengst sør på øyen og nøt solen og utsikten over fjorden. Nydelig!!! På østsiden, nede ved fjorden er det friområde med gapahuk. Mye folk på tur på øyen i dag! Flott å se dette!
Utsikt fra Presteåsen
Klar for en tur til, denne var jo så liten. Ville ha enda mer utsikt over fjorden og kjørte opp til en dobbelgarasje i Preståsvegen på Eidanger og parkerte. Der starter en merket løype til toppen. Ganske isete sti opp i dag, men det går bra å gå utenfor stien. Toppen av PRESTEÅSEN var kjempefin. Nydelig utsikt. Vi fant en fin utsiktsplass og kunne sitte å drikke kaffe og spise nisten vår i den varme solen. Kristen satt faktisk en liten stund i bare t-skjorten.
Litt t-skjortevær i februarsolen

Vi så også ned igjen på Kattøya, der vi kom fra. Eneste ulempen med å sitte her oppe er at en hører godt bilene på E18. Nydelige timer her ute ved kysten!!! Glad vi ga etter for fristelsen!