Stetinden (26.02.2016)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Sør Lenangen
Ascents Stetinden (920m) 26.02.2016

På årets skredworkshop i regi av Fjellsportgruppa i Tromsø ble det satt opp en dagstur på fredagen, for de som kunne ta fri fra jobb og dra til Lyngen tidligere. Jeg benyttet anledning til å få en ekstra dag på tur og ble med. Etter å ha hilst på hverandre på Coop Extra i Tromsdalen kl.9 denne dagen, dro vi alle i retning Breivikeidet for å rekke ferga til Svensby. Etter en kjapp planlegging på båten kjørte vi videre til Sør Lenangen og herfra gikk vi i tre grupper mot Stetinden. I motsetning til sist gang jeg var her var det kaldt og fint vær i dag, -12 grader på parkeringsplassen ved fjæra og ikke et vindpust. Mye fint pudder fra starten gjorde oss alle ganske spent på å sette i gang med turen opp.

På vei opp mot Bjørndalen. Se på det fantasiske pudderet og solskinn!
Et lite stykke oppe i skogen
Thorleif på vei opp
Johanna ser ganske fornøyd ut
Opp den første bakken ot lunsjpauseplassen
En av de andre gruppene

I min gruppe var vi 7 stykker til sammen - Erlend, Johanna, Petter, Andre, Espen (aspirant instruktør), Thorleif (instruktør) og meg. Vi byttet med å lede gruppa og tråkke spor og tok et par korte pauser for å prate om rutevalg og snødekket før vi kom oss opp den første bakken i Bjørndalen. Vi bestemte oss for å ta lunsjpause i sola før vi gikk videre østover i skyggen, det var nok lurt å planlegge hvor vi ville ta pauser for å unngå å fryse i hjel ;) De to andre grupper gjorde det samme. Etter en relativt avslappet lunsjpause trasket vi videre, det var som forventet ganske surt og vi gadd ikke å stoppe igjen før vi hadde kommet oss et stykke oppover og ut av den kalde dalen. Gikk med litt avlastningsavstand opp til platået like før topphenget. Mens de andre grupper bestemte seg for å ta en annen pause her og grave for å se på lagdeling osv, gikk vi mot toppen. Det var rett og slett utrolig flott skiføre. Puddersnø i hele topphenget, en sterk kontrast i forhold til snøforholdene vi hadde fått på turen med randonneeklubben en måned tidligere. Det lovet veldig bra!

Lunsjpause med masse sol og påskestemning
I den kalde dalen
På platået like under topphenget
Nydelig lysforhold til tross lite solskinn
Nesten på toppen

Sola hadde imidlertid begynte å forsvinne bak skyene, så lyset var litt flatt nå, men det gjorde ingenting siden turgleden var på et høyt nivå med pudderet under skiene! Etter noen timer fra starten kom vi omsider til toppen, dessverre med lite solskinn lenger men likevel god stemning. Vi hadde akkurat rukket å kjøre ned med litt gløtt av sol, de to andre grupper var ikke like heldige med sol eller helt ukjørt snø :) Bortsett fra litt oppstikkende stein her og der var det fantastisk skiføre hele veien ned til bilen. Takk til alle for en strålende start på workshopen!

Gruppen samlet på toppen
Pudderskyer på nedkjøringa :D
Johanna koser seg
Johanna koser seg enda mer :)