Buråsen - Sarpsborg (22.02.2016)  2

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Fv552, vest for Jelsnes (51m)
Endpoint Fv552, vest for Jelsnes (51m)
Ascents Buråsen (182m) 22.02.2016

Test av PB-app. Tracking accuracy: Highest. Høydemeter fra GPS: 101 m. Distanse fra GPS: 2,6 km.

Etter turen på Horntjernåsen (231), kjørte jeg til Sarpsborg sentrum, hvor jeg svingte inn på Fv553 og kjørte nordover på Tunøya. Like etter avkjøringen til gården Plommen går det en liten veistubb bratt opp til venstre hvor hovedveien gjør en sving. På kartet er det tegnet inn en sti akkurat der. Denne veistubben jeg parkerte på, kan kjøres noen få meter, men ender i ingenting og har ikke veldig god standard. Det er også noe uoversiktlig med av- og påkjøring på hovedveien her, pga svingen. Så jeg tok det pent og lyttet etter andre kjøretøy da jeg parkerte og kjørte av gårde.

I starten fulgte jeg stien oppover. Denne stien deler seg, og jeg tok den som så ut til å gå mest mot toppen. Etter hvert forsvant denne stien, eller den holdt ikke helt riktig kurs i forhold til mitt mål, så siste halvdel av turen gikk jeg i terrenget oppover.

På toppen står det et ganske høyt tårn man kan klatre opp i. Jeg var nå i tidsnød, så da droppet jeg turen opp i tårnet. Den høye stigen så dessuten bare halvveis trygg ut… Jeg knipset et bilde, og gikk raskt ned i omtrent samme spor som jeg kom opp. Hele turen var sola borte bak det høye skydekket, men det var mildt og fint turvær. Også her rundt 5 cm med fuktig snø på toppen. Nesten bart der bilen sto parkert.

22.02.2016 - Høyt tårn å klatre opp i på toppen av Buråsen (182).
22.02.2016 - GPS-sporet lastet opp til Norgeskartet. Ekvidistanse 5 meter. Rosa kryss viser hvor bilen sto parkert.