Røysen, Larvik (feil PF på 80m, ny korrekt PF må være 103m) (11.02.2016)

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Årkvisla (60m)
Endpoint Samme (60m)
Ascents Røysen (147m) 11.02.2016

Satt og glanet på Norgeskartet her igår og kom over en ås, Røysen (148 moh eller 147,7 for å være eksakt iflg Norgeskart) Åsen/toppen er høyeste punkt avgrenset mellom Goksjø (28moh) i øst, Hagneselva, i nord som, renner ut fra Goksjø og ned i Åsrumvannet (7 moh) i vest, som igjen renner ned i Lågen (under 7moh) og ut i sjøen ved Larvik. I sør-sørøst ligger Litjernet (30 moh) hvis bekk renner mer eller mindre rett vestover og ned i Lågen. Vi må se sørøstover for å finne høyere sadler enn 30moh, nærmere bestemt mellom Litjernet og Bøbukta i Goksjø. Her er det to barrierer, den første en tverrgående dal ved Nylla ("Nylladalen") og den andre er dalen ved Tislelia ("Tisledalen"). I begge dalfører må man krysse 45m-høydekurven etter å ha studert Norgeskartet grundig på 5m ekvidanse. Etter disse krysningspunktene går man høyeste linje over Midtåsen og ned til Danebu/E18 (ca 80moh). Herfra er nærmeste høyere topp mot nordøst, Hjertås (148,4 moh) i Sandefjord.

Med sadel på 45m får jeg da en primærfaktor på 103 m og dermed ny PF 100 topp i Larvik og Vestfold.

Ser at toppen ligger inne med PF 80 noe som må være feil, men finner ingen måte å korrigere på.
Noen i PB som kan sjekke mine data og evt rette opp?

Tok en tur etter jobb idag. Lettgått topp med bålplass og noe utsikt fra toppen.

Start date 11.02.2016 16:05
(UTC+01:00)
End date 11.02.2016 16:31

Flere

Written by Nils 14.02.2016 01:18

med falkeøyne, ser jeg. ;-) Hyggelig å se at flere studerer kart for å oppdatere Peakbook og gjøre denne glimrende nettsiden mest mulig korrekt. I landskap med jevnhøye åser over et stort område er det vrient å finne nøyaktig PF. Det krever møysommelig kartstudering. Så godt jobba, Rune! :-)

Sv: Flere

Written by SturlaS 14.02.2016 08:10

Flott arbeid Rune!

Jeg ser PF er oppdatert nå så du har vel funnet ut hvordan det gjøres?

Som det fremgår av beskrivelsen din kan det være en del jobb å finne korrekt PF, spesielt i "lavlandet". Justering av høyde/PF kan også ha ringvirkninger for flere nabotopper og da blir det enda mer jobb.

Flott at vi har ivrige folk som deg og Nils til å ta tak i slike ting!

• +

Sv: Sv: Flere

Written by RolFoto 14.02.2016 09:13

Sv: Flere

Written by RolFoto 14.02.2016 09:07

Takk i like måte Nils! Ser du jobber iherdig :-)

Moro å studere disse nye ekstremt detaljerte Norgeskartene :-)