Karl Johan Toppen - Sarpsborg (28.01.2016)  2

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Ullerøy IL parkering (42m)
Endpoint Ullerøy IL parkering (42m)
Ascents Karl Johan Toppen (112m) 28.01.2016 13:14
Visits of other PBEs Ullerøy IL Røaveien 295 (42m) 28.01.2016

1. test av app!
Turlengde stemmer meget bra. Sum høydemeter ble iflg GPS 102 m. Det er som forventet høyere enn virkelig stigning (74 m), som var enkelt å beregne på denne korte turen.

Etter turen på Børsåsen (121) kjørte jeg ut på E6 og et lite stykke nordover igjen. Ved Skjeberg svingte jeg av, og rullet 2.5 km vestover. Der valgte jeg Røaveien sørover, siden den så ut til å passere få meter vest for Karl Johan Toppen (112). Røaveien er grusvei, og går gjennom gårdstunet på Østby, hvor man nesten sneier et par av bolighusene. Må være litt kjipt å ha vei så tett på huset…

400 meter nordvest for Karl Johan Toppen er det en idrettsplass. Der var det fint å parkere langs Røaveien. Jeg vandret noen meter sørover på Røaveien før jeg svingte opp til venstre ved enden av et lite jorde. Takket være ØK fra Norgeskart-appen og detaljkartet med 1-meters koter visste jeg hvor jeg skulle ta opp den bratte skråningen. Det er mye stup langs østsiden av Karl Johan Toppen (112). Innimellom er det skråninger som er greie å gå opp, men disse er vanskelig å lese ut av rasterkartet med 20-meters ekvidistanse som man har på PB-appen. Derfor hadde jeg Norgeskart-appen oppe på mobilen samtidig som jeg for første gang testet den kommende PB-appen.

28.01.2016 - I skyggen til venstre er toppvarden på Karl Johan Toppen (112).

Jeg kom meg greit opp til Karl Johan Toppen (112). Siste biten fant jeg en sti som gikk opp mot toppen. Det er flere installasjoner der oppe, men lite utsikt. Toppvarden står noen meter fra bolten i fjellet, men det virket nesten høyest der varden står.

Her brukte jeg 10 min opp, og litt mindre ned igjen. Også dette er en lettkjøpt topp med under 1 km i distanse totalt, og godt under 100 høydemeter.

Det ble noen mil tilbake til Lier etter disse 2 korte turene, men milene går fort unna på disse veiene, så jeg var hjemme til vanlig tid allikevel.

28.01.2016 - GPS-sporet fra Peakbook-appen lastet opp til norgeskart.no. Her vist på landkart med 1-meters koter slik at alle bratte skrenter er synlige. Det kan se ut som jeg rotet utenfor til høyre for veien øverst ved idrettsbanen, men jeg fulgte veien der, så vidt jeg husker... For øvrig er GPS-sporet korrekt.