Ishålketur til Lindås i normalisert vestlandsvær (24.01.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Bjørge parkeringslomme (203m)
Endpoint Erstadveien (131m)
Ascents Bjørgafjell (354m) 24.01.2016
Vassberget (288m) 24.01.2016
Kvamsfjellet (231m) 24.01.2016 11:00
Visits of other PBEs Svarthamrane (200m) 24.01.2016 11:00

Fortsatt Nordhordlandsfokus. Som vanlig i overkant vidløftige planer i forkant...Mildvær på Vestlandet siste 2-3 dager, gårsdagen neppe egnet til noen seriøs fjelltur, hadde håp i dag om at kuling og 7+ skulle ha tatt bort det grøvste av snøen, noe som langt på vei viste seg å slå til. Kjørte først i retning

Bjørgafjell

Fulgte E39 østover fra Knarvik, tok av mrk Hindenes, smal svingete grusvei som etter få km delte seg, tok høyre veidele mot Bjørge, et par svingete km videre. Spurte meg for etter parkering i den lille jordbruksbygden, og velvillige mennesker viste hvor stien slynger seg oppover og hvor jeg kunne parkere nesten til endes på veien. Hålkeføre på den gode brede stien som i begynnelsen var mer kjerrevei enn sti, men ikke verre enn at det gikk helt greit med litt forsiktighet. Tok litt feil av et høydedrag som var synlig til venstre etter et par 100 m gange, men fant snart ut at dette ikke var målet og korrigerte kursen østover og kom inn på stien igjen. Toppen var en markert kolle som var skogbevokst i sør, men med åpen glenne og fine utsiktsmuligheter nordover. På vei tilbake traff jeg Ingrid på rundt 80 år som kom gående med staver på vei mot Bjørgafjell. Hun var opprinnelig fra Tysfjord men hadde bodd mesteparten av livet på Bjørge. Vi fikk en lang og hyggelig prat om fjell og natur og Eikanger Idrettslag, som hennes ektemann hadde stiftet, og der vi hadde felles kjente. Heldig den som er like sprek og tøff som Ingrid når man nærmer seg 80! Etter nokså nøyaktig 1 time på tur var jeg tilbake ved bilen og kjørte nå i retning Alversund.

Bjørgafjell. Myking og forrige helgs bestigning Hodnakletten midt i ve bildekant

Turdata Bjørgafjell: Start 203 moh kl 11.50 Distanse: 2,8 km. Total stigning: 204 m Tidsbruk: 1 time

Vassberget og Kvamsfjellet

Ved Alversund Kirke tok jeg av til høyre mrk Lygra, kjørte noen få km til vestlig start på Erstadvegen. Spurte noen langs veien om parkering, som muligens var grunneiere og som var relativt reserverte og kunne fortelle at det egentlig ikke var lov å parkere langs Erstadvegen, men jeg fikk nå likevel lov hvis jeg kjørte meg langt ut i veikanten. Litt lenger oppe på Erstadveien traff jeg en hyggelig kar som kom med meget nyttige turtips. Han foreslo å kjøre ned til der Erstadvegen ender ut på RV 57, rett før her var det en skogsvei som ledet ned på en SØ/NV-gående grusvei i dalføret mellom Vassberget og Kvamsfjellet og som brukes til hestespurt og turgåing. Jeg så gjorde. Nevnte skogsvei var ca 100 meter før Erstadvegen ender i RV 57 og etter et par hundre meter gikk den over i meget god grusvei som ble fulgt nordvestover i bra tempo ca 1 km til skilt på høyre side pekte mot sti i retning Vassberget. Tydelig sti litt opp og ned, i lavere partier en del issvuller, før den steg bratt opp på sørøstryggen SØ for Vassberget. Videre nordover mot toppen hadde vinden smeltet bort all snø og is og det var bar og lettgått sti. Været var stabilt grått med tåkedis, spredt regn og meget begrenset utsikt.

Vassberget
Delvis utsikt mot dagens siste topp Kvamsfjellet(senter)

Gikk ned samme vei og traff her jente med hund som ga råd om å følge nevnte grusvei videre nordover til endes, heretter sti som etter et par hundre meter svingte skarpt til venstre opp nordøstsiden av nordryggen til Kvamsfjellet, i høyreist granskog. Vel oppe på nordryggen enkelt sørover til toppen. Været innbød ikke til pauser og matpakke ble inntatt i bevegelse på turens lette og oversiktlige partier. Fra Kvamsfjellet via Svarthamrane og ned på Erstadveien og herfra ned til bilen.
Kvamsfjellet. Litt av Radøy oppe venstre

Med dette rutevalget, som anbefales for tur til disse 2 toppene, ble tidsforbruket på knappe 2 timer, og selv om det ble noen kilometer til sammen var det vei eller god sti hele veien. Evt fremtidige peakbookere eller andre som ønsker å bestige disse 2 toppene på samme tur anbefales å følge RV 57 drøye 2 km nordover retning Mongstad fra rundkjøringen nord for Isdalstø og så ta inn på Erstadvegen herfra(En stor hvit bygning på ve side av RV 57 ved innkjørselen) og nevnte skogbilvei ligger da ca 100 m oppover Erstadveien på høyre side)
Turdata Vassberget og Kvamsfjellet: Start 131 moh kl 13.46 Total distanse: 7,7 km. Total stigning 390 m. Turvarighet: 1t 56min(Ca=effektiv gangtid)